Yamaha Motor. Czołowy producent silników na świecie.

0

Yamaha Motor Co., Ltd., jest japońskim producentem motocykli, łodzi, silników i innego rodzaju produktów zmotoryzowanych. Firma powstała w 1955 roku po tym jak Yamaha Corporation oddzieliła się od reszty kampanii i rozpoczęła prowadzenie własnej działalności, pozostając nadal największym udziałowcem jednej z najbardziej znanych marek motocykli na świecie.

Założycielem i prezesem firmy jest Genichi Kawakami. Od 2012 roku, firma prowadzi działalność rozwojową, produkcyjną i marketingową za pośrednictwem 109 skonsolidowanych spółek zależnych. Yamaha, może się pochwalić drugim miejscem pod względem sprzedaży motocykli na świecie. Pomimo tego, że z reguły markę kojarzy się najczęściej z motoryzacją i produkcją jednośladów, to przoduje ona przede wszystkim jako firma zajmująca się sprzedażą pojazdów wodnych. Dział motocykli Yamaha, został założony w 1955 i od początku kierował nim Genichi Kawakami.

W ofercie firmy znajdują się: motocykle, skutery, motorowery, łodzie, żaglówki, baseny, łodzie rybackie, silniki zaburtowe, czterokołowe quady, wózki golfowe, silniki wielofunkcyjne, generatory elektryczne, pompy wodne, odśnieżarki, silniki samochodowe, bezzałogowe helikoptery do zastosowań przemysłowych oraz wiele innych. Firma zajmuje się również importem i sprzedażą różnego rodzaju produktów, rozwojem działalności turystycznej oraz zarządzaniem obiektami wypoczynkowymi, rekreacyjnymi i usługami pokrewnymi.

POCZĄTKI YAMAHY I PIERWSZE SUKCESY NA POLU MOTORYZACJI.

Pierwszym wypuszczony na rynek produktem Yamahy był YA-1, motocykl o pojemności 125 mc3, który wygrał w 1955 roku wyścig Mount Fuji Ascent Race w klasie 125cc. YA-1, był motocyklem dwuosobowym, wyposażonym w jednocylindrowy silnik, będący kopią niemieckiego produktu DKW RT 125. Następnie model YA-1 odniósł wielki sukces w organizowanym w Japonii, wyścigu All Japan Auto Bike Endurance Road Race. Ze względu na rywalizację z innymi firmami produkującymi motocykle, takimi jak Honda, Suzuki czy Kawasaki, udział w wyścigach oraz wygrana, miały dla Yamahy ogromne znaczenie. Jak się okazało w przyszłości, działanie to okazało się kluczowe dla rozwoju i wizerunku korporacji.

Yamaha, rozpoczęła rywalizację na arenie międzynarodowej w 1956 roku, kiedy wystartowała w Grand Prix Cataliny, ponownie z YA-1, na której zajęła szóste miejsce. Potem marka pojawiła się w nowej odsłonie, prezentując dwucylindrowego dwusuwa YA-2, wyprodukowanego w 1957 roku, a następnie YD-1, który był już wyposażony w większy i mocniejszy silnik, o pojemności 250 cm3. W 1957 roku, Yamaha jako pierwsza firma na świecie, zaprezentowała pierwszą pięciobiegową skrzynię biegów oraz pierwszy zaburtowy silnik morski.

Każdy kolejny sukces w zawodach oraz wyścigach organizowanych na całym świecie, oznaczał dla firmy wyższą sprzedaż rynkową. Dzięki temu przedsiębiorstwo, mogło pozwolić sobie na otwarcie swojej pierwszej filii w Tajlandii, co miało miejsce w 1964 roku.

NOWE POMYSŁY I TECHNOLOGIE.

W 1965 r. wypuszczono dwusuwowy motocykl o pojemności 305 cm3, którego cechą charakterystyczną było oddzielne źródło oleju, które bezpośrednio wtryskiwało olej do benzyny, co również było ogromną zmianą jeśli chodzi o technologię i dotychczas stosowane metody spalania. W 1967 roku, do oferty dodano nowy model o większej pojemności skokowej, dwusuwowy R-1 o pojemności 350 cm3.

W 1968 roku Yamaha wypuściła swój pierwszy czterosuwowy motocykl XS-1, którego silnik posiadał pojemność 650 cm3, a do tego był maszyną większą i mocniejszą niż dotychczasowe modele. Yamaha XS-1, dorównywał pojemnością i osiągami, popularnym brytyjskim motocyklom tamtej epoki, takim jak Triumph Bonneville i BSA Gold Star.

W 1969 roku Honda wprowadziła trend na produkcję motocykli czterosuwowych, prezentując legendarnego CB-750. Pomimo tego, że inni producenci przestawiali się coraz częściej na produkcję tego typu motocykli to Yamaha nie porzuciła swoich pierwotnych pomysłów i kontynuowała zarówno produkcję dwu jak i czterosuwów.

W latach 70 firma stale rozwijała swoje pomysły i wprowadzała coraz to lepsze rozwiązania technologiczne, takie jak rodzina oraz standardy motocykli RD, produkowane w Indiach modele TZR, czy małe standardy z wytłoczonymi stalowymi ramami i silnikiem obrotowym z zaworami tarczowymi, takie jak Yamaha FS1 oraz projekty typu step-trough V-50 i V-80.

Firma na poważnie zajęła się także produkcją różnego typu rowerów z przeznaczeniem na szlaki (Enduro), modele DT, rowery terenowe do wyścigów i rekreacji. Współpracowała z wieloma producentami, którzy wykorzystywali jej pomysły w swoich nowatorskich produktach wiążąc ich konspekt z produkowanymi przez siebie maszynami. Dzięki temu Yamaha mogła się sprawdzić w wielu pokrewnych jej dziedzinach motoryzacji, takich jak przemysł samochodowy. Głowica cylindra z silnika Toyoty 4A-GE, została opracowana przez Yamahę i zbudowana w fabryce Toyoty w Shimoyama wraz z silnikami 4A i 2A. Firma współpracowała również z Ford Motor Company przy produkcji silników do Forda Taurusa i Forda Pumy. Trudno byłoby znaleźć dziedzinę motoryzacji, przy której tworzeniu Yamaha nie mogłaby pochwalić się swoim czynnym udziałem.