Gdzie jest odma w silniku?

0
Gdzie jest odma w silniku?

Silnik to bardzo złożony układ, który składa się z wielu ważnych elementów. Spośród nich na uwagę zasługuje odma olejowa. Jej awaria może przerwać lub też utrudnić prowadzenie pojazdu, a nawet doprowadzić do zniszczenia całego układu.

Co to jest odma w silniku?

Gazy mogą dostać się do silnika spalinowego podczas jego pracy. Powodem tego stanu jest między innymi fakt, że pierścienie tłokowe, a także uszczelniacze zaworów nie są w 100% szczelne w silniku. Gazy, które przedostają się do silnika zbierane są w skrzyni korbowej. Warto zaznaczyć, że skrzynia korbowa jest między innymi centralnym elementem wszystkich jednostek silnikowych. W tym miejscu znajduje się skrzynia korbowa, a także wał. Przy wysokich temperaturach pracy silnika, gazy zgromadzone w skrzyni korbowej generują nadmierne ciśnienie, co ma niekorzystny wpływ na pracę danej jednostki napędowej.

Odma olejowa odpowiedzialna jest za usuwanie nadmiaru gazów z silnika. Czym jest to i jak jest skonstruowana? W starych konstrukcjach samochodów odma była po prostu butlą do wypuszczania nadmiaru gazów do atmosfery. Ponieważ gazy te zawierają dużo oleju, a także lotnych produktów spalania, odmy olejowe zostały tak zaprojektowane, aby były przyjazne dla środowiska, zgodnie z określonymi przepisami dotyczącymi emisji spalin.

W związku z tym odma olejowa jest mniej lub bardziej złożonym układem do usuwania gazów ze skrzyni korbowej. Dopóki ten system działa poprawnie, to w takim przypadku niewielu kierowców będzie pamiętać, że miało coś podobnego w swoim silniku. Jeśli w przypadku gdy odma olejowa przestanie działać, to cały silnik natychmiast ulegnie awarii. 

Gdzie znajduje się odma w silniku?

Odma olejowa między innymi jest w starszych pojazdach, które dawniej odprowadzały gazy na zewnątrz, jak i w tych nowszych, bardziej przyjaznych środowisku poprzez redukcję nadmiaru gazów. Odma oleju jest przede wszystkim jednym z elementów na stałe połączonych z separatorem oleju. Podobnie jak w przypadku pozostałych części silnika, również odma olejowa może czasami przestać prawidłowo działać, głównie z powodu jej zatkania. Gdzie jest odma w silniku?

Odma jest umieszczona za silnikiem, na lewo od filtra paliwa. Jest to skrzynka posiadająca dwa węże od góry. Jeden wchodzi od silnika (głowicy), natomiast drugi wychodzi i idzie do wlotu powietrza.

Odma silnika jest jedynie specjalnym przewodem do odprowadzania spalin ze skrzyni korbowej. Do skrzyni korbowej często dostają się różne gazy spalinowe, a także powietrze. Warto zaznaczyć, że odma olejowa służy do powrotu tych gazów do cylindra.

Jakie występują objawy podczas zatkanej odmy?

Jeśli wystąpiła zatkana odma, a olej spalany jest niewłaściwie, można w tym przypadku spodziewać się poważnych problemów z samochodem, chyba że zostaną podjęte szybkie działania przez specjalistę. Taka sytuacja często może zaskoczyć. Awaria odmy oleju jest zjawiskiem nagłym.

Jakie są objawy zatkanej odmy? Najczęstszymi miejscami, z których kapie olej wraz ze wzrostem ciśnienia w bloku (co skutkuje kolejnymi uszkodzeniami podzespołów w sposób domina) są między innymi uszczelniacze zaworów, a także uszczelnienie główne wału korbowego, czyli olej wyciekający między skrzynią biegów a silnikiem. Tam, gdzie jest zainstalowana turbosprężarka, na wale turbiny można zauważyć poty olejowe. Biały dym z rury wydechowej jest spowodowany spalaniem oleju, ale przyczyną wtłaczania oleju do komory spalania może być zapchana odma oleju.

Awarie związane z odmą oleju nie dotyczą tylko starszych modelami pojazdów. Wiążą się również z zużyciem materiału. Ciśnienie może być spowodowane zamarzaniem, a także gromadzeniem się w zimie wilgoci zmieszanej z olejem. Może to w konsekwencji doprowadzić do całkowitego zablokowania przepływu. Najprostszym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest przede wszystkim dłuższa jazda samochodem. Pozwoli to na rozgrzanie silnika i tym samym odparowanie wilgoci.

Odma olejowa- Podsumowanie

W silniku wszystkie części także te najmniejsze muszą przede wszystkim działać prawidłowo, aby w ten sposób cały układ napędowy spełniał swoją rolę. Na przykład, jeśli odma olejowa ulegnie awarii, olej wycieka z uszczelek, a tym samym silnik zostaje zalany.