Termostat samochodowy, czyli mała a ważna część

0

Czym jest termostat ? Jakie są objawy jego usterki ? Jak go wymienić ? To najczęściej zadawane pytania, na które postaramy się wam odpowiedzieć, dzięki czemu zaoszczędzicie pieniądze oraz wielu przykrych sytuacji.

Czym jest termostat ?

Mówiąc wprost-jest to urządzenie, które z jednej strony pozwala silnikowi nabrać odpowiedniej temperatury, z drugiej nie pozwala mu się przegrzać. Kiedy po dłuższym czasie odpalamy silnik, auto musi się rozgrzać- jazda na zimnym silniku jest szkodliwa dla silnika. W tym cellu termostat blokuje na tak zwanym dolnym obiegu przepływ płynu chłodniczego. Gdy płyn chłodniczy nabierze odpowiedniej temperatury, (najczęściej około 90 stopni Celsjusza) termostat dzięki wbudowanym mechanizmom otwiera się na górny obieg, dzięki czemu płyn może utrzymać właściwą temperaturę.

Objawy usterki termostatu.

Najczęściej możemy wymienić dwa rodzaje usterek termostatu: niedogrzanie silnika oraz jego przegrzanie. Z niedogrzaniem mamy do czynienia, gdy termostat jest cały czas otwarty, przez co płyn chłodniczy nie może nabrać odpowiedniej temperatury, co w dłuższej perspektywie szkodzi silnikowi, oraz negatywnie wpływa na spalanie, które może dość znacząco wzrosnąć, co odbije się negatywnie na naszym portfelu. Gorzej jednak jest w przypadku przegrzania. Może to oznaczać, że termostat jest cały czas zamknięty, a przez to płyn chłodniczy nie może się schłodzić. Grozi to poważnym usterkom, w skrajnych przypadkach nawet wymianą silnika gdy uszkodzeniu ulegną tłoki. Co gorsza, do takiej usterki może dojść bardzo szybko, dla tego nie warto lekceważyć przegrzania.

Jak wymienić termostat ?

Po pierwsze musimy go znaleźć- najczęściej jest on przy bloku silnika- można go znaleźć po wężach biegnących od zbiorniczka płynu chłodniczego lub od chłodnicy. Gdy go już zlokalizujemy, to warto podstawić pod spód miskę, oraz przygotować płyn chłodniczy, gdyż warto przy okazji go wymienić, można też zrobić płukankę, ale nie jest to konieczne. Najczęściej wystarczy wykręcenie go oraz wymiana go na nowy, w przypadku termostatów sterowanych elektrycznie może być konieczne podłączenie ich. Przy okazji dobrą praktyką jest wymiana płynu chłodniczego oraz zalanie nowego. Pamiętajmy alby unikać zalewania układu chłodniczego wodą, gdyż po pierwsze niszczy ona układ chłodzenia (w tym termostat) oraz silnik, a po drugie ma niższą temperaturę wrzenia niż płyn chłodniczy. Czasami może się też okazać konieczne odpowietrzenie układu chłodzenia, poprzez różnego rodzaju odpowietrzniki. Jeśli tego nie zrobimy, to auto może się przegrzać. I to w zasadzie koniec, właśnie dokonaliśmy wymiany termostatu.

Podsumowanie

Wymiana termostatu to stosunkowo prosta naprawa, którą możemy sami wykonać w przydomowym garażu. Nie warto przy tym lekceważyć usterki termostatu, gdyż może ona doprowadzić do przykrych konsekwencji takich jak na przykład wymiana silnika, co zawsze wiąże się z dużymi kosztami. Same koszty termostatu najczęściej nie przekraczają kilkudziesięciu złotych, więc tym bardziej nie warto zwlekać jego wymianą.