Starsza motoryzacja zyskuje na popularności, co najciekawsze, szczególnie wśród najmłodszych adeptów sztuki kierowania. Fascynacja swoją drogą pięknymi i ponadczasowymi pojazdami z lat 70., 80. i 90. XX wieku, niestety sprawiła, że większość z nich zaczyna się robić niebotycznie droga. Jednakże zostało jeszcze kilka ciekawych modeli, które z pewnością znajdą na siebie amatorów, a nie opróżnią całkowicie portfela kupującego. Oto 3 modele, którymi warto się zainteresować.
Lancia Ypsilon (Y)
Sensowny pojazd pierwszej generacji, czasem nawet z instalacją LPG, da się kupić w kwocie do około 2500 złotych. Pierwsza generacja, produkowana w latach 1995 – 2003, to mocno unowocześniona Lancia Y10, która zaczęła swoje życie w połowie lat 80. Konstrukcyjnie, można ją uznać za dobrze doposażone i raczej dwuosobowe wcielenie Fiata Punto. Stąd też wspomnienie o instalacji LPG, gdyż najczęściej pod maską można spotkać silniki 1.1/1.2, znany z dobrej współpracy z tym tańszym rodzajem paliwa. Największym mankamentem modelu, poza ograniczoną przestrzenią na tylnej kanapie, jest znana przypadłość włoskich produktów, czyli mało odporne zawieszenie i skłonność do korozji. Dlaczego Ypsilony mogą zyskać w krótkim czasie na wartości? Najnowsza, III generacja to najprawdopodobniej ostatni produkt z emblematem Lancii. Dodatkowo dobre wykonanie, bogate wyposażenie, małe pojemności silników czy wysoka bezawaryjność, czynią z niej świetny samochód na początek.
Opel Corsa A
Produkowany w latach 1982 – 93 pojazd, będący odpowiedzią na zapotrzebowanie na małe hatchbacki. Niezawodne jednostki silnikowe, raczej słaba skłonność do korozji i niestety niezbyt bogate wyposażenie to rzeczy, które najlepiej charakteryzują Opla Corsę I generacji. Co prawda ogłoszeń nie jest zbyt wiele, ale bardzo często trafiają się zadbane egzemplarze w kwocie do 1500 zł. To w dużej części pojazdy z potencjałem na żółte tablice. Podobnie jak wspomniany Ypsilon, pozwala się wyróżnić się na ulicy. To modele rzadko dzisiaj spotykane, więc unikatowe.
Citroen AX
Produkowany w latach 1986 – 98 Citroen AX jest wyjątkowy z wielu powodów. Silnik diesla 1.4 był jedynym seryjnie produkowanym, który zadowalał się spalaniem w okolicach 3l/100 km, co do dzisiaj robi wrażenie. Równie udane były jednostki benzynowe. To bardzo lekkie auto (wiele elementów zrobione jest z laminatu), a przez to dość żwawe, nawet przy niewielkim silniku. Cena samochodu na portalach z ogłoszeniami za sensowny model mieści się do 2000 zł. To także gatunek wymierający, a przez to wart dodatkowego zainteresowania tak jak wcześniej wspomniane modele.