Rozrząd silnika – czym jest? Jakie są jego typy?

0
Rozrząd silnika – czym jest? Jakie są jego typy?

Układ rozrządu — co to takiego?

Silnik to kluczowy element każdego samochodu. Bez niego, użytkowanie auta w sposób, do jakiego został stworzony, staje się niemożliwe. Układ rozrządu jest kluczowym składnikiem silnika spalinowego zasilanego benzyną, jak i olejem napędowym. Jego sprawność decyduje o poprawnej i płynnej pracy silnika. Zadaniem tego mechanizmu jest zapewnienie synchronizacji pracy wału korbowego z wałkami rozrządu i zapewnienie odpowiedniego momentu otwierania się zaworów silnika. Prawidłowo pracujący rozrząd zapewnia odpowiedni dopływ powietrza do cylindrów, a także usuwa spaliny z silnika. Od dłuższego czasu produkuje się silniki górnozaworowe, układ rozrządu jest w nich umiejscowiony nad blokiem silnika.

Typy napędu układu rozrządu — który rozwiązanie jest lepszy?

Aktualnie wyróżniamy dwa typy. Układ rozrządu może być napędzany łańcuchem lub paskiem. Powszechnie panuje teoria mówiąca o tym, że łańcuch rozrządu jest rozwiązaniem długowiecznym i nie wymaga ingerencji człowieka. W dzisiejszych czasach jest to jednak mylne przekonanie. Podczas jazdy po mieście, silnik nie zawsze jest odpowiednio dogrzany. Nie zawsze zdąży on osiągnąć prawidłową temperaturę pracy przed dotarciem do celu. Łańcuch rozrządu smarowany jest olejem tak jak jego napinacze hydrauliczne. Niedogrzany olej jest powodem złej pracy napinaczy, co w konsekwencji doprowadza do rozciągnięcia łańcucha, a nawet jego zerwania. Oprócz tego sama jakość montowanych w dzisiejszych czasach łańcuchów i ich kół zębatych bywa wątpliwa — są one dużo lżejsze i cieńsze od tych z dawnych konstrukcji. Koszty, jakie poniesiemy w związku zerwaniem łańcucha mogą okazać się ogromne. Ale jeżeli używamy auta głównie do pokonywania tras, dysponujemy większą mocą silnika i jest on dobrze dogrzewany, może stanowić lepsze rozwiązanie. Jest on bowiem wytrzymalszy od paska. Pasek rozrządu również ulega awariom. Zwyczajnie traci on swoje właściwości i parcieje, jednak posiada on określony przez producenta kilometrowy interwał kontroli lub wymiany. Jest on cały czas napięty, oznacza to, że olej nie musi być dobrze rozgrzany. Dzięki temu używanie samochodu na krótkich dystansach jest mniej ryzykowne. Operacja wymiany rozrządu na pasku zazwyczaj jest dużo tańsza w stosunku do wymiany mechanizmu opartego na łańcuchu.

Jaki z tego wniosek?

W przypadku posiadania obu rodzajów należy je kontrolować. Kupując samochód, którego zadaniem będzie głównie poruszanie się po mieście, nie będzie on posiadał mocy rzędu kilkuset koni — należy rozważyć auto z rozrządem napędzanym paskiem. W przeciwnym wypadku rozważmy auto z rozrządem napędzanym paskiem.