Rodzaje sprzęgieł w autach osobowych

0
Rodzaje sprzęgieł w autach osobowych

Sprzęgło jest jednym z elementów pojazdów samochodowych,które pozwala przenosić siłę wytworzoną przez jednostkę napędową na nasze koła. Istnieje wiele rozwiązań konstrukcyjnych stosowanych w świecie motoryzacji, jednak w autach osobowych w zdecydowanej większości spotkamy się z trzema rodzajami sprzęgła. Wyróżniamy sprzęgła cierne, elektromagnetyczne oraz hydrokinetyczne.

Sprzęgło cierne spotykane jest w zdecydowanej większości w systemie jednotarczowym, Występują również stożkowe, bębnowe, a także wielotarczowe, jednak najczęściej w samochodach osobowych występuje sprzęgło oparte na jednej tarczy ciernej. Wciśnięcie pedału sprzęgła powoduje odsunięcie się tarczy sprzęgłowej od docisku sprzęgła, dzięki temu jesteśmy w stanie zmienić bieg. Okładzina cierna na tarczy charakteryzuje się dobrą wytrzymałością. Producenci samochodów decydowali się na różne zastosowania konstrukcyjne. W niektórych auta tarcza odsuwana jest za pomocą linki, a często decydowano się na układ hydrauliczny.Okres wymian takiego układu oscyluje w granicach 40-100 tysięcy kilometrów. Trwałość tego mechanizmu w dużym stopniu zależna jest od firmy, której zestaw sprzęgła mamy zamontowany w pojeździe. Warto wybierać sprawdzonych producentów, jakość jest często proporcjonalna do ceny produktu.
Sprzęgło elektromagnetyczne jest znacznie bardziej skomplikowanym układem, w którym oddziaływanie pola magnetycznego powoduje ruch tarczy sprzęgła. Z takim elementem konstrukcyjnym możemy się spotkać w nowszych samochodach. Na kole zamachowym umieszcza się zwoje elektromagnetyczne, które dostając prąd łączy tarcze oraz docisk sprzęgła. Gdy prąd zostaje odcięty pole magnetyczne zanika, dzięki czemu elementy tego układu mogą zostać ze sobą odłączone. W pojazdach osobowych takie rozwiązania stosowane są głównie w kompresorze klimatyzacji. Niestety nie jest to układ szczególnie trwały a serwis wiąże się z niemałymi kosztami.
Sprzęgło hydrokinetyczne spotkamy w samochodach wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów, która wymaga gwarancji płynnej zmiany przełożeń. Zaletą takiego rozwiązania, wbrew obiegowej opinii jest trwałość konstrukcji. Sprzęgło hydrokinetyczne zapewnia również płynną pracą oraz dobre tłumienie drgań, co przekłada się na wysoką kulturę pracy. Ten rodzaj sprzęgła pozwala również na płynną i cichą pracą przy dużych przeciążeniach. Należy zaznaczyć, że takie konstrukcje są stosunkowo ciężkie a sprzęgło pracuje nieustannie pod lekkim poślizgiem, przez co zauważalne jest większe zużycie paliwa.