Regeneracja części w samochodach czy kupno nowych?

0

Z biegiem czasu samochody, a dokładniej ich części, ulegają zużyciu – o auto można dbać, ale trudno całkowicie uniknąć tego naturalnego procesu. Tymczasem oryginalne części kosztują niemało, a tańsze zamienniki nie gwarantują wysokiej jakości. Na szczęście jest jeszcze jedno rozwiązanie – regeneracja podzespołów.

Regeneracja na przykładzie skrzyni rozdzielczej BMW X3

Wyjaśnijmy, czym jest regeneracji rozpatrując konkretny przypadek. Diagnoza serwisu jest jednoznaczna – skrzynia rozdzielcza została uszkodzona, zaś producent BMW nie przewiduje naprawy (brak części w katalogu). Ostatecznie skrzynia kwalifikuje się do wymiany, w efekcie czego klient musiałby ponieść koszt około 7000 pln. W takim przypadku znacznie bardziej opłacalna i niemniej skuteczna okaże się regeneracja.

Wspomniana skrzynia, tak jak każdy podzespół, składa się z kilkudziesięciu części – niektóre z nich, np. łożyska, koła zębate, łańcuchy, ulegają naturalnemu, eksploatacyjnemu zużyciu, a inne nie zużywają się wcale (obudowa, śruby, wsporniki). Istotą regeneracji takiej skrzyni jest jedynie wymiana tych uszkodzonych, zużytych elementów. Warto przy tym podkreślić, że w porównaniu do zakupu nowego podzespołu, pozyskanie jedynie zużywających się, oryginalnych części od producenta będzie kosztować znacznie mniej.

Naprawa a regeneracja

Dla wielu osób regeneracja równa się po prostu naprawa. Tymczasem pod tymi dwoma pojęciami kryje się coś zupełnie innego. W przypadku naprawy nadrzędnym celem jest przywrócenie sprawności części – czasem więc wystarczy wymienić jeden element, by go osiągnąć. Regeneracja oznacza natomiast kompleksową renowację części tak, aby przywrócić jej pierwotne właściwości. W praktyce serwis musi więc wymienić wszystkie elementy, które nawet w najmniejszym stopniu odbiegają od wersji fabrycznej. Dzięki regeneracji można zyskać zatem niewielkim kosztem część nieodbiegającą jakością od oryginalnej, prosto z fabryki.

Niejedna zaleta regeneracji

Regeneracja podzespołów niesie ze sobą również korzyści w kontekście ochrony środowiska – oprócz niższych kosztów eksploatacji regeneracja umożliwia bowiem oszczędność surowców. Co więcej, różne części zużywają się w różnym czasie – świece zapłonowe i klocki hamulcowe można wymieniać łatwo i bez przeszkód, jednak po okresie swojej żywotności nadają się co najwyżej na recykling. Natomiast zużyty alternator bądź rozrusznik można naprawić niewielkim kosztem. Warto przy tym zaznaczyć, że część po regeneracji może mieć jeszcze lepszą jakość niż ta prosto z fabryki, bowiem profesjonalne serwisy usuwają typowe przyczyny awarii konkretnego podzespołu.

Dobry specjalista – klucz do sukcesu

Technologia idzie naprzód i tym samym regeneracja podzespołów odbywa się na znacznie bardziej zaawansowanym poziomie, niż miało to miejsce kilka dekad temu. Dlatego decydując się na regenerację warto poszukać profesjonalnego serwisu, który w tego typu zabiegach kieruje się najwyższymi standardami. Lepiej unikać miejsc, w których naprawia się „mydło i powidło”…

Reflektory – z biegiem czasu matowieje szkło a soczewki się zużywają. Choć ten proces jest powolny, to nieubłagany. Regeneracja może pomóc zaoszczędzić nawet kilkakrotność zakupu nowego reflektora.

Alternator i rozrusznik – te części silnika są jednymi z najczęściej regenerowanych. Kiedy alternator bądź rozrusznik okaże się niesprawny, samochód po prostu nie ruszy, a warto zaznaczyć, że żywotność tych części jest dość krótka. Co prawda można znaleźć tańsze zamienniki niż koszt regeneracji, ale posłużą nam one znacznie krócej.

Wtryskiwacze – naprawa tego elementu kosztuje dość dużo, ponieważ wtryskiwacze są skomplikowanym systemem. Z tego względu regeneracje wtryskiwaczy warto przeprowadzać w najwyższej klasie serwisach – może uchronić nas to przed niemałym wydatkiem.

Przekładnie kierownicze – sprawny układ kierowniczy to jeden z elementów zapewniających bezpieczną jazdę. Na wyeksploatowanych nawierzchniach jednak szybko się zużywa. Nie warto jednakże czekać z przedłużeniem jego przydatności do ostatniej chwili – całkowicie zużyte części przekładni kierowniczej niestety nie nadają się już do regeneracji.

Koło dwumasowe – regeneracja nie kosztuje mało, ale warto zainwestować. Trzeba jednak skorzystać z pomocy profesjonalnego serwisu.

Turbosprężarka – intensywna praca tego elementu, skomplikowana budowa i częstokroć niewłaściwa eksploatacja sprawiają, że bardzo często turbosprężarki trafiają do serwisów. Na regeneracji można zaoszczędzić połowę lub nawet 2/3 ceny nowej, oryginalnej turbosprężarki.

Zawieszenie – regeneracja układu zawieszenia zazwyczaj nie jest opłacalna, dlatego rzadko dokonuje się tego typu zabiegów.

Czasem lepiej kilka razy się zastanowić nim zużyty element przeznaczymy na straty i ostatecznie postawimy na nim krzyżyk. Wizyta w profesjonalnym salonie samochodowym i zaczerpnięcie porady specjalisty mogą okazać się niemałą oszczędnością. Istotne jest jednak, by znaleźć serwis godny zaufania.