Pierwszy samochód do 2000 zł

0

Młody kierowca nie ma dzisiaj łatwo. Sam kurs to wydatek ok. 2000 zł, a do tego dochodzą jeszcze opłaty za egzamin i wydanie dokumentu po uzyskaniu uprawnień. Tak naprawdę, to dopiero połowa sukcesu. Młodzi ludzie, którzy nie chcą dzielić pojazdu ze swoimi rodzicami, szukają czterech kółek dla siebie. Poza samym zakupem dochodzą jeszcze: niemałe OC i koszty przerejestrowania pojazdu. To zestawienie zawiera propozycje samochodów do 2000 zł, idealnych dla świeżo upieczonego kierowcy.

Fiat – pojazdy małe i duże

Zestawienie rozpoczyna marka prosto ze stolicy Piemontu, czyli Turynu. Fiaty są znane polskim kierowcom już od lat 70. XX wieku, kiedy to na podstawie umowy do produkcji weszły hitowe w PRL modele – 125p i 126p. Te niestety osiągają w tej chwili astronomiczne ceny na rynku wtórnym, więc trzeba zwrócić swoją uwagę na inne samochody.

Cinquecento/Seicento – oszczędne, kompaktowe cztery kółka

Oba modele spokojnie mieszczą się w zadanym budżecie, nierzadko nawet z instalacją LPG, która niweluje wydatki na paliwo do absolutnego minimum. Pomiędzy Cinquecento i Seicento występują głównie różnice stylistyczne i mechaniczne. Wybór w większości będzie zależał od upodobań kupującego. Starsze modele produkowano w latach 1991-98 w FSM w Tychach. Występowały z jednostkami: 700 cm3, 900 cm3 i sportowa 1100 cm3. Najbardziej awaryjna, a zarazem paradoksalnie również najbardziej paliwożerna (szczególnie zimą) będzie najmniejsza jednostka. Warto zwrócić uwagę na zamontowany gaźnik i stan karoserii, chociaż Cinquecento było w większości cynkowane, dzięki czemu dalej dobrze się trzyma. W Seicento polecanym silnikiem jest nowocześniejszy 1.1l, który rzadziej się psuje i zapewnia zadowalające osiągi. Co ważne, w tym budżecie większość wersji będzie oferowała opcję przewożenia 5 pasażerów (zmienione w Seicento na 4 w 2005 roku).

Uno/Punto – coś większego

Wychodząc poza segment A, nie sposób pominąć niezwykle udane konstrukcje, jakimi były zarówno Uno, jak i Punto. Ten pierwszy model będzie ciężej trafić, ze względu na postępującą korozję. Najlepsze są silniki 1.0 i 1.1 z rodziny Fire. Natomiast w Punto warto zainteresować się jednostkami 16V, które cechują się dobrymi osiągami i nowoczesną konstrukcją.

Propozycje konkurencji

Wśród aut używanych, od lat triumfy święcą Ople Corsy B i C. Niestety, pojazdy wyposażone w najmniejsze, trzycylindrowe jednostki o pojemności 1.0, potrafią być głośne nawet w ruchu miejskim. Nie można przy okazji zapomnieć o Citroenach Saxo oraz AX czy czeskich Skodach Feliciach. Warto pamiętać o tym, że w samochód za takie pieniądze i tak prędzej czy później trzeba będzie trochę zainwestować. Biorąc pod uwagę ubezpieczenie OC, najlepiej rozglądać się za starszymi modelami o małych pojemnościach silników.