Poruszając się samochodem w trasie, czy po mieście, zwracamy uwagę na wiele aspektów bezpieczeństwa. Zanim ruszymy zapinamy pasy, włączamy światła, poruszamy się zgodnie z przepisami, co roku jedziemy na badanie techniczne w celu sprawdzenia sprawności hamulców, amortyzatorów i innych części zawieszenia. Jednak, jest jeden aspekt, który czasem nam umyka i nie do końca jesteśmy świadomi jak bardzo jest ważny, a mowa właśnie o oponach. Niby prosta sprawa, a to właśnie tylko one bezpośrednio stykają się z podłożem, zapewniając przyczepność latem i zimą, w czasie deszczu i gdy świeci słońce.
Jakie opony wybrać?
Wybór opon jest przeogromny, pod względem cenowym i jakościowym, można podzielić je na te z wyższej, średniej i najniższej półki. To jakie wybierzemy do swojego auta, zależy przede wszystkim o tego, w jakich warunkach i jak często poruszamy się samochodem, dlatego przed zakupem nowych opon, musimy się zastanowić nad jakością, a co idzie w parze, również ceną.
Gdy poruszamy się głównie po autostradach, zwłaszcza z większą prędkością i wykonujemy od 20 do 30 tysięcy kilometrów rocznie, to najlepszym wyborem są opony z wyższej półki. Takie opony zapewniają świetne parametry podczas jazdy z mniejszą prędkością, ale również przy wyższych prędkościach świetnie sobie radzą. Dodatkowo w warunkach atmosferycznych zapewniają dobrą przyczepność.
Te opony są też dedykowane dal dużych i mocnych aut, oraz samochodów sportowych.
Opony ze średniej półki pomimo niższej ceny, również cechują się dobrymi parametrami. Przy codziennej, zwykłej jeździe zapewniają wystarczającą przyczepność i bezpieczeństwo, a różnice pomiędzy oponami z wyższej półki są prawie nieodczuwalne.
Niższa półka, to opony dla kierowców mniej wymagających, pokonujących niewielkie odległości, używających samochód sporadycznie.
Opony sezonowe.
Opony sezonowe dzielimy na dwie grupy, opony letnie i zimowe. Letnie są stosowane od późnej wiosny do wczesnej jesieni, natomiast zimowe od późnej jesieni do wczesnej wiosny.
Opony całoroczne, przynajmniej w teorii, łączą ze sobą te dwa rodzaje opon, nadają się do jazdy zimą jak i latem.
Kiedy zmieniać opony?
Letnie opony wykonane są z mieszanki syntetycznego kauczuku i sadzy, która umożliwia poprawne funkcjonowanie w temperaturze powyżej 7 stopni Celsjusza. Kształt opony powoduje, że latem lepiej trzyma się drogi, a budowa bieżnika pozwala na lepsze odprowadzenie wody. Po niżej temperatury 7 stopni, opona staje się zbyt twarda, żeby poradzić sobie i wskutek tego łatwiej wpaść w poślizg.
Zimowe opony wykonane są najczęściej z syntetycznego kauczuku i krzemu. Konstrukcja bieżnika i kształt opon zapewniają styczność z podłożem w większym stopniu niż w przypadku opon letnich.
Szeroki rowki i duże kostki lepiej odprowadzają wodę, śnieg i błoto pośniegowe. Opony zimowe są bardziej elastyczne, co pomaga lepiej zachować kontrolę podczas jazdy. Latem, gdy temperatura powietrza sięga 30 stopni, a asfaltu zwykle jest większa, opony te ścierają się dużo mocniej, co sprawia, że tracą swoje właściwości.
Opony całoroczne.
Opony całoroczne według teorii, powinny łączyć w sobie właściwości opon letnich i być na tyle wytrzymałe, aby nie ścierały się nadmiernie w wyższych temperaturach, oraz nie były zbyt twarde zimą, kiedy temperatura jest niższa. Budowa opon wielosezonowych nie różni się zbytnio od opon zimowych, główną różnicą jest skład mieszanki.
Jakie opony stosować?
Kiedy powinniśmy stosować opony sezonowe, a kiedy można zdecydować się na całoroczne? Wszystko zależy od warunków pogodowych i częstotliwości poruszania się samochodem. W przypadku, kiedy pokonujemy rocznie nie więcej niż 6 do 10 tysięcy kilometrów, poruszamy się głównie po drogach, które zawsze są odśnieżone lub po prostu po mieście, wtedy opony całoroczne będą wystarczające.
Natomiast, jeśli przebywamy w lokalizacjach, w których opady śniegu są częstsze, temperatura spada poniżej 0, lub gdy często pokonujemy większe odległości, wtedy zmiana opon będzie bardziej zasadna, zwłaszcza w przypadku opon z wyższej półki.