Najlepsze silniki benzynowe i diesla ostatnich lat.

0

Który silnik spalinowy wybrać?
To pytanie zadaje sobie każdy, stający przed wyborem swojego nowego samochodu. Różnią się głównie budową jednostki i procesem zapłonu paliwa. To, jaki motor powinniśmy wybrać, powinno głównie zależeć do czego samochód będzie nam potrzebny. Gdy głównie będziemy poruszać się w mieście, na niedalekie dystanse, w skutek czego, często będziemy zmieniali prędkość, powinniśmy wybrać silnik o zapłonie iskrowym (benzyna). W momencie w którym samochód będzie używany na dłuższe trasy, a nie tylko krótkie przejazdy po mieście, rozsądniej będzie wybrać silnik o zapłonie samoczynnym (diesel), jest on bardziej ekonomiczny na większe odległości, lecz niestety wolniej wchodzi na obroty i rozwija mniejszą prędkość niż motor benzynowy.

Silnik diesla, jak pracuje?
Silnik wysokoprężny cechuje się większą wydajnością
dzięki wysokiemu współczynnikowi sprężania, od 19 do 22 jednostek. Daje to mniejsze zużycie paliwa nawet do 25%! W cylindrze tego silnika spręża się powietrze pod ciśnieniem od 30 do 50 barów, przez kompresję temperatura wzrasta nawet do 900 stopni Celsjusza. Równolegle do tego procesu w komorze spalania dochodzi do rozpylenia paliwa – oleju napędowego. Rozpylone krople paliwa odparowują, mieszają się z powietrzem, i taka mieszanka ulega spaleniu. Różnicą w porównaniu do jednostki benzynowej są świece, występują tu świece żarowe, a w sinikach benzynowych świece zapłonowe.

Jak działa silnik benzynowy?
Silnik benzynowy jest bardziej dynamiczny, szybciej wchodzi na obroty, a mimo to pracuje ciszej. Komory spalania cylindrów cyklicznie się napełniają mieszanką paliwowo-powietrzną Świece zapłonowe dają iskrę, która powoduje spalanie i daje użyteczną energię która przez tłoki napędza wał korbowy. Temperatura spalania wynosi zaledwie 500 stopni Celsjusza, a sam proces prowadzi do nagłego wzrostu ciśnienia co wprowadza tłoki w ruch.

Silniki diesla, które warto brać pod uwagę?

  • 1.9 JTD – skrót od uniJet Turbo Diesel. Silnik z koncernu fiata, który został opracowany w 1997 roku i do dziś uważa się go za jeden z najlepszych silników wysokoprężnych w tej pojemności. Można go było znaleźć pod maską Alfy Romeo 147; 156; 159, Fiata Stilo; Bravo; Setici; Croma, Opla Astra H; Vectra C czy Lanci Delta. Wytrzymały, prosty, tani w serwisie. To główne zalety tej jednostki. Wersja 16V jest również bardzo podatna na tuning. Ich bolączką są głównie zawory EGR, w Polsce ten problem można rozwiązać najprościej je wyłączając, lecz w miejscach gdzie takie rozwiązanie nie zda egzaminu trzeba je regularnie czyścić. We wcześniej wspomnianej wersji 16V często dochodzi do urwania klapek kolektora dolotowego. Może to spowodować zniszczenie silnika, dlatego mechanicy również często zalecają ich usunięcie.

  • 2.0 TDI – skrót od Turbo Direct Injection. Silniki z koncernu Volkswagen’a lecz wybierajmy tylko te wyprodukowane po 2008 roku. Wcześniejsze nie były dobrymi jednostkami a ich użytkownicy informowali o mnóstwie problemów. Silnik ten jest niezawodny, a do tego prosty i tani w serwisie. Dodatkowo ilość zamienników i części używanych jest jego ogromnym plusem. Silniki te były umieszczane w Volkswagenie Tiguanie; Golfie VI I VII; Passacie B7; Touranie; Sharanie czy Multivanie. Można je znaleźć również pod maską Audi A3; A4 B8; A6 C6; Q3; Q5, Seata Exeo; Alhambra; Leon II; Leon III czy w Skodzie Octavii III; Superb II; Yeti. Ich bolączką jest filtr cząstek stałych (DPF) i elektronika sterująca, lecz nie są to poważne problemy. Nawet gdy zaskoczy nas kontrolka Check Engine samochód dojedzie do zamierzonego celu nie powodując większych szkód dla siebie samego.
  • 2.0 DCI – Jednostka z wtryskiem Common Rail od koncernu Renault. Pierwszy raz ujrzeliśmy go pod maską Renault Laguna II w roku 2005. Tani w serwisie i bez typowych usterek. Tak można go opisać jednym zdaniem. Jak każda jednostka, ma też swoje minusy, tu z pewnością będzie trwałość panewek. Jest ona o wiele niższa niż w konkurencyjnych modelach, ale jest wyjątkowo tania w naprawie. Pamiętać również trzeba o częstej wymianie oleju. Możemy go znaleźć w Renault Megane III; Laguna III; Scenic III, czy w Nissanie Qashqai I.

Silnik benzynowy, który wybrać?

  • 1.8 T – Silnik od Volkswagena. Charakteryzuje go dynamika, szybkość i stosunkowo niskie spalanie. Jest to bardzo popularny silnik, co za tym idzie – łatwo dostępne części. Świetnie współpracuje z instalacją gazową LPG. Montowany był w wielu samochodach różnych marek, m.in. Audi A3; A4 B6, A6 C5, Volkswagen Bora; Passat B5; Polo IV GTI czy Seat Exeo; Leon I. Wybierając tą jednostkę, zwróćmy uwagę czy nie posiada wady olejowej – nie spala dużych ilości oleju.
  • M54 – Jednostka z koncernu BMW. Te sześciocylindrowe silniki łączą ze sobą dynamikę z bezawaryjnością. Szczególnie wersja 3 litrowa dysponująca 231 koniami mechanicznymi. Ma aluminowy blok i zmienne fazy rozrządu. Możemy go znaleźć pod maską BMW E46; E39; E60; E65; Z3; Z4; X3 E83; X5 E53. Często narzeka się przy nim na spalanie dużych ilości oleju, lecz można to wyeliminować czyszcząc i wymieniając regularnie filtr odmy.
  • M52 – Tak jak poprzednik pochodzi od BMW. Jest trwały i nie potrzebuje dużo uwagi. Jeżeli często zapominamy o serwisie silnika, może to być rozwiązanie dla nas gdyż odporny jest na zaniedbania eksploatacyjne. Dobrze radzi sobie z instalacją gazową, posiada rozrząd łańcuszkowy i wtrysk wielopunktowy. Możemy go znaleźć w BMW E36; E46; E39; E38 czy Z3.