Mazda 6 – Japońskie auto klasy średniej

0

Japońskie auta klasy średniej od lat cieszą się opinią o niezawodności. Jednak Mazda przez długi czas nie znajdowała poparcia w naszym kraju. Duży wpływ na to miał pewnie brak sieci serwisowej i ogólne pomijanie Polski na mapie światowego koncernu. Nowa „szóstka” przełamuje jednak bariery i przynosi pojednanie między klientami a marką.

Nowa Mazda 6 pojawiła się na rynku w 2002 roku, jako następczyni legendarnej 626. Poprzedni model był produkowany od 1979 i swoją niezawodnością naznaczył pozostałe pojazdy koncernu Mazda. Jednak Japończycy chcieli zerwać ze stereotypami auta klasy średniej dla emerytów. Owszem, klienci nie muszą martwić się częstymi wizytami w serwisie, ale stylistyka została obdarowana kilkoma sportowymi akcentami. Dzięki temu Mazda 6 nie wygląda jak typowy pojazd dla przeciętnego Kowalskiego. Przynajmniej z zewnątrz.

Wnętrze jest typowo japońskie. Materiały użyte do wykończenia nie są najwyższej jakości, ale w końcu klient wydający kilkanaście tysięcy mniej niż na auto niemieckie, musi liczyć się z oszczędnościami przy produkcji. Sam wygląd deski rozdzielczej nie odstrasza, ale najnowszym tworem designerów nie jest.

W zależności od wymagań klientów, Mazdę 6 można zakupić w wersji liftback, sedan lub kombi. Wbrew krążącym opiniom, model ten nie jest zbudowany na płycie podłogowej Forda Mondeo. Japończycy po części się na nim wzorowali, ale ostatecznie przygotowali własną wersję. Od niemieckiego producenta pochodzi wyłącznie silnik 3,0 V6, oferowany w Mazdzie jedynie na rynek amerykański.

Dostępne jednostki napędowe pozwalają każdemu znaleźć odpowiedni dla siebie motor. Najbardziej popularne są jednostki diesla, o pojemności dwóch litrów, oferujące od 121 do 143 KM. Pozwala to rozpędzić nie najlżejszą Mazdę 6 do „setki” w nieco ponad 10 sekund, zachowując przy tym umiarkowany apetyt na paliwo.

Użytkownicy „szóstki” nie narzekają na powtarzające się usterki. Oznacza to, że japoński przedstawiciel klasy średniej zachował legendarną niezawodność. Nie bez powodu zagraniczni dziennikarze kilkukrotnie wyróżniali Mazdę 6 w plebiscytach na najlepsze auto segmentu D.