Jednocześnie z początkiem produkcji licencyjnej mamy do odnotowania z tych czasów dwie próby własnych konstrukcji angielskich. Pierwsza, udana, to samochód Lanchester, skonstruowany przez braci Fryderyka i Georga Lanchester. Prototyp pierwszego wozu tej marki, która istniała aż do roku 1956, został zbudowany na przełomie lat 1895-1896. Samochód ten, będący właściwie bryczką motorową, miał jednocylindrowy silnik chłodzony powietrzem. Druga próba oryginalnej brytyjskiej konstrukcji, to wóz zbudowany przez Johna Henry Knighta. Wehikuł ten uchodzi za pierwszy pojazd z silnikiem spalinowym, skonstruowany na Wyspie.
Jednakże poza prototypem, który użytkował jego konstruktor dla własnych celów, inicjatywa twórcza Johna Knighta nie przeistoczyła się w produkcję samochodów. Pojazd ten był demonstrowany na pierwszym salonie samochodowym zorganizowanym w Londynie w roku 1896. Był on wyposażony w silnik jednocylindrowy o pojemności 1565 cm3 i dwuprzekładniową skrzynkę biegów. Posiadał nadwozie dwumiejscowe, a kierowanie odbywało się za pomocą rumpla. Przez długie lata sztucznie hamowana produkcja pojazdów drogowych nie mogła jednak od razu zaspokoić popytu, wskutek czego Anglia stała się poważnym importerem zmotoryzowanych powozów francuskich, niemieckich, a nawet amerykańskich.
Angielskie taksówki bagażowe i inne pojazdy
We Włoszech w 1895 roku rozpoczęto w uprzemysłowionym mieście Turynie produkcję na mała skalę powozów zmotoryzowanych. inicjatorem tego przedsięwzięcia był przemysłowiec, Michele Lanza. Pierwszy z pojazdów Lanzy 21895 r. miał dwucylindrowy silnik leżący o stosunkowo dużej mocy (8 KM). Również nie odniósł większego sukcesutrzykołowy pojazd z silnikiem benzynowym, zbudowany w roku 1896 przez prof. Enrico Bernardi. Był to prototyp pojazdu skonstruowanego dla firmy Miari i Giusti w Padwie. Posiadał silnik jednocylindrowy, leżąçy, o średnicy cylindra 85 mm i skoku tłoka 110 mm oraz pojemności 624 cm3, rozwijający moc 4 KM przy 800 obr/min. Cały pojazd ważył 300 kg. Posiadał trzybiegową skrzynkę przekładniową.