LPG w samochodach – czy to się opłaca?

0
LPG w samochodach – czy to się opłaca?

Samochody z zamontowaną instalacją gazową są wciąż niezwykle popularne wśród kierowców. Nie ma co się temu dziwić, szczególnie teraz, gdy ceny gazu zeszły poniżej 2 złotych za litr tego paliwa. To sprawia, że oszczędności względem użytkowania benzyny lub oleju napędowego mogą osiągać poziom nawet 50-60%, wliczając w to także koszt materiałów eksploatacyjnych i części przeznaczonych do silników zasilanych LPG. Korzyści są zatem spore, jednak korzystanie z paliwa w postaci gazowej rodzi także pewne obawy wśród użytkowników samochodów. Tyczy się to szczególnie tych, którzy planują zakup używanego samochodu i chcieliby, aby był on wyposażony w instalację LPG. Czy warto zakupić taki samochód? A może poziom bezpieczeństwa i bezawaryjności, jaki zapewniają używane samochody na gaz, nie jest wystarczająco wysoki?
 

Problemy z instalacją LPG – jak mogą się objawiać?

Instalacje LPG, o ile są okresowo kontrolowane pod kątem ich stanu technicznego, nie powinny stwarzać żadnego zagrożenia dla użytkowników pojazdów, w których zostały zamontowane. Duża liczba zabezpieczeń oraz warunki stosowania instalacji sprawiają, że nawet pewne jej uszkodzenia nie są groźne dla właściciela pojazdu. Problemem jest jednak ich usunięcie, które w pewnych przypadkach może okazać się kosztowne, zmniejszając opłacalność zakupu samochodu.

Wady w instalacji gazowej są stosunkowo łatwe do rozpoznania, ponieważ samochód jest bardzo czuły na nieprawidłowości w jej działaniu. Podstawowym objawem są nierówne obroty silnika, a także ich nagłe, nieuzasadnione skoki. Może występować także niedobór i spadek mocy, nagłe gaśnięcie pojazdu, którym często towarzyszą  charakterystyczne “strzały” spod maski, czy świecąca kontrolka “check engine”.

Używany samochód z LPG – na co zwrócić uwagę?

Kupując samochód z instalacją LPG należy przede wszystkim sprawdzić, do kiedy jest ważna homologacja butli gazowej. Czas eksploatacji butli jest normowany prawnie i wynosi 10 lat, zaś po tym czasie konieczna jest jej wymiana. Koszt wymiany to zazwyczaj kilkaset złotych, dlatego warto upewnić się, że nie będzie konieczności poniesienia tego wydatku niedługo po zakupie auta. Ważny jest także stan parownika lub listew wtryskowych – te części najbardziej się zużywają, dlatego jeśli nie były dawno wymieniane, możemy się spodziewać, że auto w niedługim czasie będzie wymagało tej inwestycji. W ustaleniu tego może pomóc także przebieg samochodu – niektórzy twierdzą, że silniki zasilane LPG szybciej się zużywają, dlatego samochody o bardzo dużym przebiegu mogą być ryzykownym zakupem.

Szczególną uwagę zwróćmy także na kulturę pracy silnika oraz ewentualne, nienaturalne odgłosy. Jeśli samochód ma plastikową obudowę filtra powietrza, sprawdźmy zaczepy pokrywy – ich uszkodzenia mogą być skutkiem wspomnianego już “strzelania” pod maską, czyli długotrwałej jazdy z niesprawną instalacją.

Czy zatem warto kupić używane auto z instalacją LPG?

Jeśli jesteśmy przekonani, że jest ona w dobrym stanie, a samochód spisuje się dobrze, to tak. Jednak w przypadku jakichkolwiek wątpliwości warto zastanowić się nad zakupem egzemplarza bez instalacji, a następnie założeniu jej samemu, by mieć pewność co do jej sprawności.