Silniki wyposażone w tzw. turbo istnieją na rynku już od kilkudziesięciu lat. W poprzednim stulecie auto wyposażone w turbo kojarzyło się z ponadprzeciętnymi osiągami bądź z upragnionym przez wielu Polaków dieslem. W dzisiejszych czasach silniki turbo to standardowe rozwiązanie praktycznie wszystkich koncernów samochodowych. Zatem powstaje pytanie co jest lepszym wyborem silnik wolnossący czy turbo.


Silniki turbo niezależnie czy jest to diesel, czy benzyna na dobre zagościły na rynku aut miejskich, kompaktowych, popularnych SUV-ów oraz tzw. klasy średniej. Jednym z powodów rozpowszechniania silnika turbo to ekologia. Coraz surowsze normy emisji spalin i dwutlenku węgla wymusiły na producentach aut opracowanie konstrukcji, które zużywają mniej paliwa i są bardziej ekologiczne.

Silniki z turbiną pozwalają osiągnąć taką samą moc i dużo większy moment obrotowy niż duże wolnossące konstrukcje. Dla porównania klasyczny silnik wolnossący ze stajni Volkswagena z pojemności 2.0 l generował 115 km, dzisiaj taką samą moc i często wyższy moment obrotowy mogą pochwalić się silniki turbo o pojemności 1,0 l (bardzo popularne TSI). To właśnie dzięki turbo współczesne silniki mogą zapewnić o wiele lepsze osiągi oraz niższe spalanie, niż konstrukcje wolnossące z przed 10 czy 20 lat.


Czy więc czy silniki wolnossące skazane są na wyginięcie? Po części tak, gdyż zweryfikował to rynek aut w Europie. Popularne niegdyś silniki wolnossące można teraz sporadycznie spotkać jedynie w autach miejskich bądź w tzw. wersjach budżetowych koncernów tj. Dacia Logan, Fiat Tipo, Citroen Elysee czy Peugeot 301. Czy zatem silnik wolnossący nie ma żadnych zalet? Odpowiedź nie będzie prosta, gdyż w porównaniu do silników turbo, konstrukcje wolnossące posiadają dużo prostszą konstrukcję przez co cechuje je wyraźnie wyższa trwałość. Podstawowy silnik wolnossący wyposażony w głowicę 8-mio zaworową wymaga jedynie okresowej wymiany rozrządu z pompą wody oraz obsługi olejowej (chyba, że auto posiada łańcuch).

Bardziej zawansowane konstrukcje wolnossące posiadają 16-to zaworową głowicę oraz system zmiennych faz rozrządu. Mimo wszystko nadal są to rozwiązania bardziej przewidywalne w użytkowaniu niż te stosowane w silnikach turbo. Zatem niepodważalną zaletą silników wolnossących jest ich trwałość i prostota. Stosowane w nich od lat rozwiązania zostały dopracowane i nie stwarzają problemów. Silnik turbo najprościej mówiąc posiada więcej elementów, które mogą się zepsuć oraz wymaga ostrożniejszej eksploatacji. Ostatnią i być może największą zaletą silników wolnossący jest ich dużo łatwiejsza możliwość przerobienia na alternatywne paliwo jakim jest LPG. Silnik turbo, często wyposażony w bezpośredni wtrysk, uniemożliwia a na pewno zwiększa koszty takiej modyfikacji.


Podsumowując rozważanie „Silnik wolnossący czy turbo?” należy sobie odpowiedzieć na pytanie jakie są nasze potrzeby. I silnik turbo i silnik wolnossący ma swoje wady oraz zalety i tylko nasze osobiste preferencje oraz potrzeby powinny wpłynąć na wybór. Jedno jest pewne silniki wolnossące znikają z rynku aut nowych więc jeśli ktoś ma zamiar wybrać takie rozwiązanie, powinien się pospieszyć.

Summary
Silnik wolnossący czy turbo?
Article Name
Silnik wolnossący czy turbo?
Description
Silniki turbo pozwalają osiągnąć taką samą moc i dużo większy moment obrotowy niż duże wolnossące konstrukcje.
Author
Publisher Name
cafemoto
Publisher Logo