Sprzęgło wentylatora, inaczej wiskoza w samochodzie – to element układu chłodzenia, który steruje pracą wentylatora chłodzącego silnik. Przekazuje ono energię z paska silnika do wentylatora, umożliwiając mu obracanie się z określoną prędkością, a tym samym chłodzenie silnika. Prawidłowo działający wentylator jeden jest kluczowy dla niezawodności silnika, ponieważ działa w celu utrzymania bezpiecznego zakresu temperatur.
RODZAJE SPRZĘGIEŁ WENTYLATORÓW I ICH ZASADA DZIAŁANIA
TERMICZNE SPRZĘGŁO WENTYLATORA
Reaguje na temperaturę powietrza pędzącego nad nim z chłodnicy. Gdy chłodnica się nagrzewa, powietrze przechodzące przez nią również się nagrzewa, co powoduje nagrzanie małej cewki bimetalicznej w czole sprzęgła wentylatora. To powoduje zwolnienie wewnętrznego zaworu. Zawór ten uwalnia ciężki płyn silikonowy, który blokuje łopatki wentylatora na kole pasowym.
SPRZĘGŁO WENTYLATORA Z OGRANICZENIEM MOMENTU OBROTOWEGO
Zwykle reaguje ono na prędkość obrotową silnika. Gdy występuje duży przepływ ciężkiego płynu silikonowego z zaworu odśrodkowego, łopatki wentylatora są zablokowane na kole pasowym wentylatora. Jest ono w pełni zaangażowane, gdy prędkość obrotowa silnika jest niska lub na biegu jałowym i stopniowo rozłącza się wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. W zależności od wyboru rozmieszczenia, może on swobodnie obracać się powyżej 2500 do 3000 obr/min.
ELEKTRONICZNE SPRZĘGŁO WENTYLATORA
Nie jest regulowane bezpośrednio przez temperaturę lub prędkość, natomiast wszystkie inne cechy są podobne do termicznych i momentowych typów sprzęgieł wentylatorów. W tym typie, różne czujniki są wykorzystywane do kierowania, kiedy go włączyć. Na przykład przy niskiej prędkości pojazdu, przy silniku na biegu jałowym, przy włączeniu klimatyzacji lub powyżej określonej temperatury progowej silnika.
OBJAWY ZŁEGO LUB WADLIWEGO SPRZĘGŁA WENTYLATORA ( WISKOZA )
Jak już zauważyliśmy, sprzęgło wentylatora jest istotnym elementem układu chłodzenia. Musimy zrozumieć objawy złego lub wadliwego działania, aby zapobiec ryzyku potencjalnych uszkodzeń silnika.
Przegrzanie silnika
Przegrzewanie się silnika jest najczęstszym objawem złego lub wadliwego sprzęgła wentylatora. Kontroluje ono pracę wentylatorów chłodzących. Te wentylatory chłodzące będą wyłączone/nie będą pracować z maksymalną wydajnością, ponieważ uszkodzone sprzęgło nie będzie się prawidłowo włączać. Skutkuje to przegrzaniem, które może prowadzić do poważnych problemów, jeśli nie zostanie podjęta na czas. Większość ludzi nie rozumie, że jest to problem ze sprzęgłem, nawet jeśli rozpoznają, że silnik się przegrzewa i próbują to naprawić poprzez dodanie wody/chłodziwa do chłodnicy.
Nadmiernie głośny hałas wentylatora
Zły lub uszkodzony wentylator zazwyczaj utknął w pozycji roboczej. Powoduje to jego pełne włączenie, nawet jeśli nie jest to pożądane. W ten sposób z silnika wydobywa się głośny hałas, gdy wentylator pracuje na pełnych obrotach. W rezultacie może to również spowodować uszkodzenie łożyska i chłodnicy, jeśli łopatki nadmiernie się zginają, a nawet rozpad plastikowego wentylatora.
Luźny i chwiejący się wentylator
Wentylator silnika staje się luźny i chwieje się z powodu złego lub niedziałającego sprzęgła wentylatora. Można usłyszeć ten chwiejący się dźwięk wentylatora czasami podczas jazdy, szczególnie przy dużych prędkościach. Można to łatwo sprawdzić, uruchamiając silnik, podczas gdy pojazd jest w parku lub neutralny i otwierając kaptur, aby zobaczyć, czy wentylator jest chwiejny, podczas gdy obraca się. Również olej wypływający z piasty może być spowodowany luźnym wentylatorem silnika.
Nieefektywne działanie
Zły lub wadliwy jeden spowoduje nadmierny ciąg na silniku, co prowadzi do zmniejszenia mocy i efektywności paliwowej pojazdu. Dzieje się tak, ponieważ wadliwy powoduje, że wentylator jest stale zaangażowany.