Które samochody są lepsze – starsze czy nowsze?

0

Dlaczego starsze samochody są lepsze od nowych? – wstęp

Pewnie wielu z nas zastanawiało się kiedyś dlaczego spora rzesza ludzi uważa, że samochody produkowane kiedyś były lepsze od tych produkowanych dzisiaj. Zwolennicy starych samochodów głoszą, że te są niezawodne, zaś miłośnicy nowych samochodów mówią, że postęp technologiczny w nowszych samochodach wychodzi im na plus. Zwykle te dwie odmienne grupy osób starają się pokazać, że to oni mają rację poprzez wymienianie zalet swoich aut oraz ukazanie wad pojazdów drugiej strony. Kto z nich ma rację i dlaczego? Postaram się to przedstawić i porównać na przykładzie wielu poszczególnych elementów.

Silniki – stare czy nowe?

Nie od dziś wiadomo, że w aucie najważniejszy jest silnik. To on jest całą siłą napędową naszego pojazdu. Gdy silnik nie działa prawidłowo lub w ogóle nie odpala to nasz samochód traci swoją najważniejszą funkcję. Najistotniejsze w samochodzie jest więc, by miał on niezawodny, dobry i trwały silnik. Wraz z biegiem lat zmieniały się metody budowy silnika, używane materiały, a także poszczególne części. Dawniej priorytetem silnika było to, aby był trwały, niezawodny i wytrzymały. Paliwa miały inne ceny, więc mało kto wtedy patrzył na spalanie. Silniki te charakteryzował przede wszystkim żeliwny blok silnika. Żeliwo bowiem wytrzymuje o wiele większe temperatury niż używane dzisiaj aluminium. Z tego powodu silniki były bardzo solidne i przy odpowiedniej eksploatacji potrafiły robić nawet miliony kilometrów. Z upływem lat potrzeby konsumentów zmieniły się. Z racji na podwyższone ceny paliw kierowcy chcieli oszczędniejszych samochodów. Na skutek tego w samochodach zaczęto stosować aluminiowy blok silnika. Aluminium jest średnio prawie trzy razy lżejsze od żeliwa, a skutkiem tego nowe silniki ważą o wiele mniej niż te stare. Mniejsza całkowita masa pojazdu oznacza jego mniejsze spalanie, czyli większą oszczędność paliwa, a co za tym idzie naszych pieniędzy. Niestety aluminium ma też swoje wady – nie jest ono aż tak wytrzymałe jak żeliwo. W konsekwencji silnik żeliwny przetrwa o wiele więcej niż aluminiowy, jest w stanie również zrobić o wiele więcej kilometrów. Podsumowując silniki z blokiem aluminiowym są świetnym rozwiązaniem dla osób, które cenią sobie oszczędność. Silniki z żeliwnym blokiem natomiast przeznaczone są dla użytkowników, których głównym priorytetem jest trwałość i niezawodność pojazdu.

Zmiana głównych materiałów wnętrza – czy wyszła na plus?

Znacząco zmieniła się również gama tworzyw używanych do wykończenia wnętrza samochodu. Kiedyś głównymi materiałami we wnętrzu zwłaszcza luksusowych aut był chrom oraz charakterystyczne drewno. W nowych samochodach te rozwiązania to już przeżytek – zastąpiły je bowiem o wiele lżejsze plastiki. Rosnąca potrzeba coraz bardziej oszczędnych silników sprawiła także, że producenci samochodów zaczęli zamieniać cięższe metalowe i drewniane części na o wiele lżejszy i tańszy plastik. To sprawia, że ostatecznie nowe samochody dzięki temu rozwiązaniu ważą jeszcze mniej od ich starszych poprzedników. Zaletą tej koncepcji jest przede wszystkim korzystniejsze spalanie, o którym mowa była już we wcześniejszym akapicie o silnikach. Wadą nowych rozwiązań w samochodach jest głównie trwałość poszczególnych elementów. Oczywiste jest, że chrom, stal czy drewno wytrzyma o wiele więcej i wiele dłużej niż plastik. Kwestia estetyki, charakteru i wdzięku wnętrza to sprawa sporna ze względu na indywidualne i subiektywne opinie użytkowników. Jedni wolą wnętrze wypełnione drewnem, skórą, chromem i elementami plastikowymi, inni zaś uważają za eleganckie jedynie dobrze dobrane plastiki, a o stylu samochodów starych mówią, że w dzisiejszych czasach jest to już niemodne. Porównując wnętrza aut starych do tych nowych należy również wspomnieć o eksploatacji. Pamiętajmy, że zwykłe materiały i plastiki są zdecydowanie prostsze w utrzymaniu w odpowiedniej jakości niż elementy skórzane, chrom i drewno, o które trzeba dbać, aby służyło na lata oraz wytrzymało jak najdłużej. W rezultacie wnętrza samochodowe to głównie subiektywna opinia każdego z nas. Należy jednak pamiętać, że wybierając stare wnętrza decydujemy się na trudniejszą eksploatację w zamian za trwałość i wytrzymałość materiałów. Z kolei decydując się na plastik mamy pewność, że regularne czyszczenie oraz dbanie o nasze wnętrze nie będzie nam sprawiało większych kłopotów kosztem wytrzymałości, ponieważ plastik szybciej się zużywa.

Rozwój ekologii, a silniki spalinowe – bezpośredni wpływ

Wraz z postępem lat świadomość o zanieczyszczeniu środowiska rosła. Jednym z głównych powodów są oczywiście silniki spalinowe – jak sama nazwa wskazuje wydalają one szkodliwe spaliny, a w skutek tego zanieczyszczają powietrze. Z czasem coraz więcej osób zaczęło korzystać z samochodów czego następstwem były coraz dłuższe korki oraz większa emisja spalin zwłaszcza w bardziej zaludnionych miastach. Producenci samochodów zostali, więc zmuszeni do ograniczenia emisji spalin w ich silnikach tak, aby mieściły się w normach określonych przez większe miasta. Zaczęto stosować katalizatory, filtry cząstek stałych DPF oraz zawory EGR. Ich zadaniem jest oczyszczanie spalin i zmniejszanie ilości szkodliwych substancji wydostających się z wydechu. Problemem jest jednak to, że systemy te mogą się zapychać, a wtedy ograniczać szczelność wydechu. W przypadku zaworu EGR spaliny wydostające się z wydechu z powrotem wracają do silnika, aby je ponownie przepalić. To rozwiązanie jest zdecydowanie osłabieniem całego silnika. Najbardziej cierpią na tym zawory i gniazda zaworowe. Tworzy się bowiem na nich osad, przez który silnik po pewnym czasie traci kompresje. Osad ten tworzy się również często na innych częściach, które po pewnym czasie też się szybciej wyczerpują i zużywają. Reasumując dla kierowcy, który porusza się głównie po swoim mieście i okolicach zdecydowanie lepszym wyborem będzie starszy samochód nie posiadający żadnego systemu ograniczającego emisję spalin. Natomiast osoba, która kupując samochód ma w planach jeździć nim w różne miejsca w tym za granicę powinna pamiętać o tym, aby jej samochód miał przynajmniej jeden z systemów ograniczających emisję spalin.

Podsumowanie – które samochody faktycznie są lepsze?

Zbierając wszystkie informacje w jedną całość wiemy jakie zalety oraz wady posiadają stare jak i nowe samochody. Ostatecznie jednak nie da się stwierdzić, które auta faktycznie są lepsze. Wszystko bowiem zależy od wymagań i preferencji użytkownika. Dla kierowcy, który ceni sobie niezawodność i klasyczny styl zdecydowanie lepszym wyborem będzie stary samochód. Z kolei osoba, której główne oczekiwania to niskie spalanie, dobre wyciszenie i nowości technologiczne będzie bardziej zadowolona z nowszego modelu auta. Kupując samochód musimy sobie przede wszystkim odpowiedzieć na pytanie czego oczekujemy od pojazdu. Nasze wymagania dotyczące samochodu to podstawa do tego, aby później cieszyć się dobrym wyborem i udanym zakupem zamiast zastanawiać się nad zmianą nowo kupionego nabytku.