4 triki jak ułatwić nawigację na Twojej stronie internetowej

0

Podoba mi się porównanie menu strony WWW z mapą. Mapa ułatwia poruszanie się po nieznanym terenie i dotarcie do wybranego miejsca. Dlatego musi być zrozumiała, jasna i przejrzysta. Nie lubimy, kiedy przybiera nietypowe formy i stosuje dziwne nazewnictwo.

A teraz spójrz proszę na menu na swojej stronie, lub pomyśl o tym, które pojawi się na stronie, nad którą pracujesz. Czy prowadzisz internetowego gościa prosto do celu? A może jednak zastawiasz na niego pułapki w postaci niezrozumiałych pozycji i pojęć?

Możesz zapytać: A cóż takiego trudnego jest w menu? Przecież tylko prezentuje zawartość strony. No właśnie – prezentuje zawartość i ułatwia poruszanie się po stronie WWW. Dlatego powinno być czytelne i jednoznaczne.

Oto kilka prostych rozwiązań, których zastosowanie usprawnia nawigację na stronie.

1. Jasny przekaz

Menu powinno się opierać na hasłach zrozumiałych dla odbiorcy. W tym miejscu strony nie warto zbytnio eksperymentować. Jeżeli działasz oryginalnie i nietuzinkowo to OK. Tylko musisz wziąć pod uwagę, że możesz zostać źle zrozumiana. Dlatego zawsze podpowiadam, aby w menu stosować zrozumiałe dla wszystkich określenia. Nazywać rzeczy wprost, tak aby internauta od razu wiedział, gdzie się znajdzie po kliknięciu w danę zakładkę.

Komponując układ menu i tego, co ma ono zawierać, pamiętaj, że mniej często znaczy lepiej. Rozumiem, jeżeli Twoja oferta jest niezwykle bogata, ale może warto pogrupować ją na zrozumiałe kategorie? Wypisanie wszystkich produktów czy usług w menu spowoduje bałagan na stronie, która przez to stanie się mniej czytelna.

2. Gdzie najlepiej umieścić menu?

Dla mnie najbardziej oczywistą odpowiedzią jest: na górze strony, nad górną grafiką, na prawo od loga. Tam zazwyczaj spodziewają się go użytkownicy i intuicyjnie tam skierują kursor myszy.
Ostatnio popularne staje się umieszczanie menu pod główną grafiką. Dla mnie to rozwiązanie posiada kilka istotnych wad. Najpierw trzeba menu znaleźć, bo nie ma go w miejscu, w którym się go spodziewaliśmy :-). Na kolejnych zakładkach wyląduje zazwyczaj u góry – więc dlaczego nie dać go tam od razu?
Kolejnym popularnym rozwiązaniem jest to zaczerpnięte z mobilnych rozwiązań dla smartfonów. Menu, które rozwija się dopiero po kliknięciu w charakterystyczny prostokąt (kwadrat). Rozwiązanie to zostało wprowadzone z myślą o wygodzie użytkowników urządzeń przenośnych. Pytanie, czy zastosowanie go na całej stronie WWW ułatwia czy utrudnia nawigację? Moim zdaniem, niepotrzebnie generuje dodatkowe kliknięcia. Z drugiej strony zezwala na czytelne zaprezentowanie elementów menu.

3. Powtarzalność

Zachowaj ten sam układ menu na każdej z zakładek. Nie zmieniaj jego położenia, ani elementów, które go tworzą. Zostaw ten sam kolor i rodzaj użytej czcionki. Pomóż użytkownikowi przyzwyczaić się do układu, jaki panuje na Twojej stronie. Jeżeli na każdej zakładce poszczególne elementy będą się znajdowały w innych miejscach, Twój przyszły klient może się poczuć zagubiony.

4. Przypnij menu

Bardzo przydatne rozwiązanie, które ułatwia nawigację na stronie. Pasek menu „przypięty” do strony, który zjeżdża w trakcie scrolowania.
Jeszcze kilka lat temu takie rozwiązanie nie było potrzebne. Zwyczajowo strony projektowało się tak, aby cała zawartość danej zakładki mieściła się na „jednej” stronie. Dzisiaj zmieniło się podejście do projektowania stron i na szczęście ich zawartości nie musimy już upychać na pierwszej stronie, bo już nie ma pierwszego ekranu. Użytkownicy stron przywykli do tego, że stronę można przewijać. Ułatwisz im zadanie, jeżeli pasek z menu, będzie zjeżdżał razem ze stroną. Wtedy będzie ono zawsze pod ręką i uzytkownik szybko przejdzie do kolejnej zakładki.

Menu – często przez nas lekceważone, bo przecież jego obecność jest taka oczywista. Zapominamy o tym, że przemyślane i dobrze zaprojektowane menu pomaga naszym internetowym gościom poruszać się po stronie.