Jakie są objawy uszkodzonej skrzyni biegów w motocyklu?

Często źle zdiagnozowane problemy z m potrafią powodować dodatkowe koszty czy zmartwienia. Podobnie jest ze skrzynią biegów. Umieszczona jest wewnątrz silnika, staje się jednym z najdroższych części do naprawienia. Podczas naprawy skrzyni biegów w motocyklu wymagane jest rozebranie przynajmniej połowy silnika lub całego. Najczęściej spotykana konstrukcja skrzyń biegów w nowoczesnych motocyklach opiera się na dwóch wałkach, na których znajdują się zazębione ze sobą koła zębate, a wodziki zmieniają przełożenie. Cała konstrukcja zazwyczaj jest ugruntowana z silnikiem we wspólnym bloku. Taka budowa umożliwia wspólny układ smarowania dla obu tych podzespołów. Silniki z mokrym sprzęgłem potrzeba dodatkowego smarowania. Podsumowując mamy trzy zespoły, które ze sobą współpracują i używają tego samego środka smarnego, wówczas przekazują moc na tylne koło. Właśnie przez takie zastosowanie zlokalizowanie elementu, który zaczyna zawodzić, staje się jeszcze bardziej utrudnione. Dlatego dzisiaj podpowiem wam jak poznać, że skrzynia biegów się psuje.

Uszkodzona skrzynia biegów.

Nietypowy odgłos ze skrzyni biegów jest jednym z objawów zepsutej skrzyni biegów. Zazwyczaj, zanim skrzynia biegów przestanie działać, stopniowa ostrzega użytkowników, wydając charakterystyczne odgłosy, potocznie mówiąc „wycie”. Taki dźwięki niekoniecznie pojawia się na każdym biegu z reguły podczas większego obciążenia napędu. Pierwszą czynnością powinno być sprawdzenie poziomu oleju, jeżeli zauważymy jego nadmierne zużycie, koniecznością będzie wymienienie go na nowy. Warto zauważyć, iż mocne modele marki Yamaha czy inne sportowe maszyny często mają usterkę drugiego biegu. Koła zębate nie wytrzymują wówczas obciążenia, które wytwarza kierowca, pragnąc przy tym dawki emocji. Jeżeli decydujemy się na zakup starszego modelu, warto przed zakupem sprawdzić, czy napęd odbywa się odpowiednio na wszystkich biegach.

Następnym objawem uszkodzonej skrzyni biegów w motocyklu jest jej wyskakiwanie. Często spotykana wada jest w skrzyniach przekładniowych. Przed zakupem motocykla na „pierwszej jeździe” nie jest łatwe do zdiagnozowania. Zdarza się, iż problem występuje regularnie aż do momentu, kiedy otrzymamy informacje o końcu dalszej współpracy. Można wypracować swoją metodę i wiedzieć który bieg po załączeniu potrafi się rozpiąć, przytrzymują go nogą. Powodem usterki są zużyte względem siebie elementy składowe, które czasami można wyregulować oraz potrzeba wymienić sprzęgło kłowe lub wodzik biegu.