Ustawianie świateł w motocyklu

0
Ustawianie świateł w motocyklu

Ustawianie świateł w motocyklu

Poczynienie odpowiednich kroków w tym temacie jest bardzo ważne. Dlaczego tej sprawy nie można marginalizować? Co zrobić, gdy światło zaczyna tracić na mocy? W jaki sposób ustawiać zaś reflektory? O tym dowiesz się z poniższego poradnika.

Co musisz posiadać zanim przystąpisz do jazdy?

Na pewno obowiązkowym elementem każdego motocyklisty jest kask. Warto wiedzieć, że chodzi tutaj nie tylko o kierowców, ale tak samo o pasażerów. Pamiętaj, by kupione kaski posiadały certyfikat ECE R22-05. Aby jeździć swobodnie i bezpiecznie, pojazd jednośladowy powinien być wyposażony w prędkościomierz, drogomierz, minimum jedno lusterko zewnętrzne, odpowiedni sygnał dźwiękowy, porządne błotniki, tłumik wydechu, dobrze działające hamulce i właściwe ogumienie pneumatyczne. Nie możesz zapominać także o stosownym oświetleniu. Przepisy regulują, że motocykl powinien mieć światła mijania (tzw. krótkie), światła drogowe (tzw. długie), światła hamowania, światła oświetlające tablicę rejestracyjną, światła pozycyjne tylne, światła odblaskowe tylne i kierunkowskazy.

Dlaczego odpowiednie ustawienie świateł w motocyklu ma tak duże znaczenie?

Niektórzy traktują ten aspekt nieco po macoszemu. To błąd. Odpowiednie <a href =”https://cafemoto.pl/jednoslady/“>ustawianie świateł w motocyklu</a> ma znaczenie nie tylko pod kątem tego, by w razie kontroli nie otrzymać mandatu. Pamiętaj, że każdy pojazd jednośladowy powinien być utrzymany w takim stanie, by nie stwarzać zagrożenia. I teraz płynnie przechodzimy do tego zagadnienia. Odpowiednie ustawienie świateł w Twoim pojeździe ma tutaj duże znaczenie. Od tego aspektu zależy nie tylko Twoje bezpieczeństwo, ale tak samo innych uczestników ruchu drogowego.

Dlaczego mamy gorsze oświetlenie? Co trzeba zrobić?

Każdy właściciel powinien regularnie sprawdzać ten aspekt. Jeździsz sporo w ciągu dnia? Jeśli nie będziesz weryfikować tej kwestii w sposób systematyczny, to nagle jazda po zmroku może okazać się dla Ciebie mocno kłopotliwa. Należy zatem m.in. regularnie sprawdzać stan żarówek. Czasami są one już po prostu na wyczerpaniu. W związku z tym powinny być wymienione na nowe. Inne zagadnienie dotyczy zabrudzonych styków. To także powoduje, że generowane światło jest o wiele słabsze. A ma to przełożenie na zdecydowanie mniejszy komfort jazdy. Szczególnie w porze nocnej. Aby uporać się z tym zagadnieniem, należy wyjąć żarówkę. Potem musisz wyczyścić jej cokół i styki znajdujące się w oprawce. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na połączenia przewodów elektrycznych w kostkach. Jeśli są one dość mocno zaśniedziałe, to należy je wymienić na nowe.

Jak ustawiać reflektory?

Niestety, osoby początkujące nierzadko jeżdżą z kiepsko ustawionymi reflektorami. Ma to przełożenie nie tylko na ich mniejszy komfort w czasie podróżowania. Źle ustawione reflektory wpływają także na oślepianie kierowców nadjeżdżających z przeciwka. Tego zagadnienia nie można zatem bagatelizować. Jak zatem prawidłowo ustawiać reflektory? Najpierw musisz zidentyfikować umiejscowienie śrub regulacyjnych. Zazwyczaj są one dostępne na zewnątrz. Szczególnie, jeśli mowa o reflektorach typu stricte motocyklowego. Czasami (w przypadku reflektora zamocowanego w obudowie kierownicy, w owiewce albo czaszy przedniej) te elementy mogą znajdować się pod nimi. W zdecydowanej większości przypadków powinieneś mieć do dyspozycji dwie śruby. Jedna z nich służy do ustawiania snopa światła w płaszczyźnie pionowej. Analogicznie drugi element jest wykorzystywany do ustawień w płaszczyźnie poziomej. Potem trzeba zrobić stanowisko pomiarowe. Najlepiej w takim miejscu, które będzie odpowiednio zaciemnione. Na ścianie należy zrobić pozioma kreskę – na wysokości osi reflektora (od tego trzeba odjąć około 60 mm). Następnie należy poprowadzić pionową linię. W ten sposób utworzy się krzyż. Co ważne, właśnie w tym miejscu ma wypaść punkt, gdzie odbicie światła z asymetrycznego reflektora skieruje się ku górze. Co jeszcze jest ważne? Na podłożu należy poprowadzić linię będącą przedłużeniem pionowej kreski (jej odległość od ściany powinna wynosić pięć metrów). Tam trzeba narysować linię prostopadłą. Właśnie w tej lokalizacji powinien być ustawiamy pojazd. Reflektor musi zaś znaleźć się nad poprzeczną linią, która została narysowana na podłożu.