Pojazdy z recyklingu

Wyobraźmy sobie 50 lat temu, kiedy ludzie nie wiedzieli, jak pozbyć się niedziałającego już pojazdu. Piętrzyły się złomowiska, a z miast w całym kraju można było zobaczyć brzydkie śmieci i stare samochody. Ponad 80% pojazdów można poddać recyklingowi lub ponownie wykorzystać, a na szczęście dziś dysponujemy zasobami i wiedzą, aby rozkładać pojazdy, gdy nie są już używane.

Odkażanie

Recykling samochodów rozpoczyna się od usunięcia silnika i płynów samochodowych w celu zapewnienia właściwej utylizacji. Pomyśl o różnych rodzajach płynów w pojeździe i o tym, jak niewłaściwie utylizowane mogą zaszkodzić środowisku. Płyny samochodowe obejmują olej, benzynę, płyn hamulcowy, płyn chłodzący i inne. Odkażanie sprawia, że pojazdy są bezpieczniejsze do recyklingu i jest lepsze dla środowiska.

Demontaż

Kolejnym krokiem jest demontaż pojazdu w poszukiwaniu części wielokrotnego użytku. Zwykły właściciel samochodu nie zdaje sobie sprawy, ile części można zezłomować i ponownie wykorzystać. Od silnika samochodowego po system stereo, a nawet osie i siedzenia można poddać recyklingowi, więc ten etap procesu recyklingu śmieci samochodowych ma kluczowe znaczenie.

Rozdrabnianie

Po usunięciu części wielokrotnego użytku zgniecenie pozostałości pomaga pojazdowi zająć mniej miejsca, zanim trafi do niszczarki samochodowej. Proces rozdrabniania rozkłada resztki zmiażdżonego samochodu na mniejsze (ręcznie wymiarowane) kawałki. Przed wysłaniem do producentów inne metale i złom są łączone, aby metal był mocniejszy, a następnie formowane w nowe ramy samochodów. W tej chwili rozdrobnione materiały wymagają rozdzielenia na metale żelazne i nieżelazne.  

obraz.docx

Wysyłanie do producentów

Ostatnim etapem procesu recyklingu samochodów jest wysłanie złomu do producentów. Ten materiał z recyklingu jest wykorzystywany do produkcji nowych ram samochodowych i wysyłania nowych samochodów na parkingi. Proces ten pomaga producentom obniżyć koszty, ponieważ korzystanie z materiałów pochodzących z recyklingu kosztuje ich mniej niż zaczynanie od zera. Przynosi również korzyści przemysłowi stalowemu i społeczeństwu dzięki zmniejszeniu emisji. Chociaż proces ten wymaga edukacji i odpowiedniego sprzętu, recykling starych pojazdów pomaga środowisku, odpowiednio usuwając potencjalnie niebezpieczne materiały i utrzymując emisje na niskim poziomie. Przestrzeganie odpowiednich procesów recyklingu pojazdów obniża również koszty dla przemysłu motoryzacyjnego, niezależnie od tego, czy zostanie to przeniesione na konsumenta, czy nie. Przynajmniej wiemy, że recykling samochodów i ponowne wykorzystanie starych części samochodowych jest lepsze niż pozostawienie starego lub złomowanego samochodu siedzącego i rdzewiejącego na podwórku. 

O tym warto pamiętać!

Pojazdy elektryczne mają kluczowe znaczenie dla zmniejszenia zanieczyszczenia transportowego i rozwiązania kryzysu klimatycznego, ale ich produkcja na niezbędną skalę będzie wymagała znacznego zwiększenia produkcji akumulatorów, które je napędzają. To, jak wytwarzane są baterie, z czego są wykonane i czy są ponownie używane, czy poddawane recyklingowi, wpływa na trwałość tego kluczowego elementu. Mimo że akumulatory wytrzymują wiele lat, w końcu osiągają koniec okresu użytkowania do zasilania pojazdów elektrycznych. Polityka i zachęty do recyklingu i ponownego wykorzystania akumulatorów, w tym rygorystyczne standardy zdrowotne i pracownicze, jeszcze bardziej zmniejszą wpływ pojazdów elektrycznych. Rozdrabniacz rozbija pojazd na złom stalowy i aluminium, które można następnie sprzedać jako trafnie nazwany złom. Obecnie ponad 85% nowej stali w Polsce składa się z materiałów pochodzących z recyklingu.