Przegrzewanie się układu chłodzenia

0

Jakie są najczęstsze usterki układu chłodzenia ? Jakie są ich przyczyny ? W jaki sposób je zdiagnozować ? Na te oraz na szereg innych pytań postaramy się wam odpowiedzieć, dzięki czemu unikniecie szeregu wielu poważnych usterek oraz co za tym idzie zaoszczędzicie stres oraz pieniądze z nimi związane. Nikt przecież nie chce, chyba aby jego silnik uległ zniszczeniu.

Wycieki płynu chłodniczego

Jeżeli zauważyliśmy wzrost temperatury oraz ubytek płynu chłodniczego, to należy czym prędzej znaleźć źródło wycieku. Najczęściej są to nagrzewnica, gumowe węże, chłodnica oraz pęknięty zbiorniczek płynu chłodniczego. Gdy już je wyeliminujemy, należy napełnić zbiorniczek płynu chłodniczego zalecaną przez producenta ilością płynu chłodniczego.

Zatkanie węży chłodniczych lub też chłodnicy

Do zatkania może dojść w wyniku nagromadzenia tak zwanego kamienia kotłowego, w wyniku czego może być mocno ograniczona cyrkulacja płynu chłodzącego. Powstaje on, gdy długo nie zmieniamy płynu chłodniczego lub też, gdy zalewamy układ chłodniczy wodą. Można go się pozbyć za pomocą specjalnych płukanek do układu chłodzenia, należy potem przepłukać układ wodą zdemineralizowaną, oraz zalać nowym płynem chłodniczym. Jeżeli to nie pomoże, to należy zlokalizować gdzie jest zatkanie i wymienić zatkany podzespół.

Usterka termostatu

Może się też okazać, że mamy uszkodzony termostat i gdy osiągnie on odpowiednią temperaturę, nie otwiera się on na tak zwany górny obieg, i płyn chłodniczy ma poważny problem z dotarciem do silnika. Jest to bardzo poważna usterka i nie wolno jej lekceważyć, jeżeli nie pomoże płukanka, to czeka nas wymiana termostatu. Nie jest to na szczęście skomplikowana naprawa, można jej dokonać samemu. Termostat jest najczęściej zlokalizowany przy silniku i wiodą do niego węże ze zbiornika płynu chłodniczego. Jeżeli zlekceważymy tę usterkę, to może to doprowadzić do uszkodzenia, a nawet zniszczenia silnika. Sam koszt termostatu jest stosunkowo niewielki, bo zaczyna się od kilkunastu złotych wzwyż.

Podsumowanie

Nie wolno lekceważyć przegrzewania się naszego silnika, gdyż może to bardzo poważnie go uszkodzić. Dla tego też warto monitorować temperaturę oraz dbać o układ chłodzenia, na przykład regularnie wymieniając płyn chłodniczy na nowy czy też stosując płukanki układu chłodzenia, dzięki czemu unikniemy wielu przykrych konsekwencji związanych z przegrzaniem się naszego silnika. Warto też regularnie dokonywać kontroli ilości płynu chłodniczego i wozić go ze sobą na zapas, dzięki czemu w razie potrzeby uzupełnimy go w trasie.