PODZIEL SIĘ

Maleją szanse na odszkodowania dla polskich właścicieli Volkswagenów, którzy kupili auta niemieckiego koncernu z silnikami diesla i oszukańczym oprogramowaniem, które pozwalało na manipulowanie wynikami pomiaru ilości szkodliwych substancji w składzie emitowanych z wydechu spalin. Warszawski sąd okręgowy odrzucił ich pozew zbiorowy.

Das Problem

W milionach pojazdów Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT i Porsche celowo instalowano oprogramowanie komputerowe służące do fałszowania wyników pomiarów emisji tlenków azotu (NOx) z układu wydechowego do atmosfery. Oprogramowanie nie było ujawniane w dokumentacjach technicznych przedkładanych organom regulacyjnym, certyfikującym i kontrolnym w żadnym z państw, w których grupa Volkswagen produkuje albo sprzedaje pojazdy samochodowe.

W związku z tym zachodzi bardzo duże prawdopodobieństwo nieważności świadectwa homologacji, a co za tym idzie nieważności certyfikatów zgodności, na podstawie których samochody te zostały dopuszczone do ruchu i zarejestrowane w Polsce. Co do zasady, samochód niespełniający norm dotyczących poziomu emisji spalin nie może być legalnie sprzedany.

„Przedstawiona sytuacja pozwala uznać, że sprzedany samochód nie był zgodny z zawartą umową sprzedaży, w związku z czym przysługuje nam prawo do dochodzenia swoich roszczeń na podstawie przepisów dotyczących rękojmi za wady rzeczy lub o niezgodności towaru z umową. Działania grupy Volkswagen mogą także stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, tj. wprowadzenie w błąd w zakresie informacji o cechach samochodu” – czytamy na stronie internetowej stowarzyszenia osób poszkodowanych przez spółki Volkswagen AG.

Volkswagen AG potwierdził informacje dotyczące świadomego manipulowania wskaźnikami emisji spalin w wyposażonych w silnik diesla samochodach produkowanych przez koncern, ale na swój lakoniczny i nie wskazujący na realną skruchę sposób: „Rada Nadzorcza ze smutkiem i z troską przyjmuje fakt stwierdzenia nieścisłości przy określaniu wartości CO2 podczas homologacji pojazdów koncernu Volkswagen”.

Poszkodowanych w aferze „diesel gate” jest około 140 tys. polskich kierowców. Zrzeszeni w inicjatywie stopVW.pl walczą o 30 tys. zł odszkodowania. Warszawski sąd uznał jednak, że polska jurysdykcja tej sprawy nie obejmuje. Według sądu do szkody doszło na terenie Niemiec i to tamtejszy wymiar sprawiedliwości powinien rozpatrywać tę sprawę. Polscy kierowcy zapowiadają odwołanie od tej decyzji. Jeśli w wyższej instancji zostanie ona odrzucana, szanse na odszkodowanie drastycznie zmaleją. Pozostaną bowiem pozwy indywidualne przed niemieckimi sądami.

Summary
Polacy bez odszkodowań od VW?
Article Name
Polacy bez odszkodowań od VW?
Description
Maleją szanse na odszkodowania dla polskich właścicieli Volkswagenów, którzy kupili auta niemieckiego koncernu z silnikami diesla i oszukańczym oprogramowaniem, które pozwalało na manipulowanie wynikami pomiaru ilości szkodliwych substancji w składzie emitowanych z wydechu spalin. Warszawski sąd okręgowy odrzucił ich pozew zbiorowy.
Author
Publisher Name
cafemoto.pl
Publisher Logo