PODZIEL SIĘ

Polska to kraj, który jest na drugim miejscu w Europie pod względem ilości aut z instalacją gazową. Duża część z tych pojazdów została wyposażona w nią w niezależnych warsztatach. Jeszcze inne bezpośrednio u dealera. Obie te opcje mają wady oraz zalety, która jest jednak korzystniejsza?

Kwestie techniczne

Podstawową kwestią będzie fakt, że instalacje dedykowane pod konkretny model samochodu, instalowane jeszcze na linii produkcyjnej mogą zostać zaprojektowane w sposób umożliwiający jak najlepsze zamontowanie poszczególnych komponentów. Z tego względu można uniknąć, chociażby zajmującej dużo miejsca butli gazowej w bagażniku. Nie trzeba też wybierać pomiędzy wożeniem koła zapasowego lub butli, jak ma to miejsce w niektórych rozwiązaniach z niezależnych silników. Nie oznacza to, jednak że rozwiązania niezależnych warsztatów są gorsze, często oferowane przez nie instalacje umożliwiają podłączenie instalacji, w dużo prostszy sposób niż ma to miejsce u producenta, dzięki temu może ułatwić to ewentualne naprawy.

Estetyka

Jak już wspomniano wcześniej, w instalacjach takich nie uświadczy się zajmującej miejsce i nieestetycznie wyglądającej butli gazowej. Są tutaj jednak też inne zalety. Kolejną jest kwestia wlewu gazu LPG. W wielu autach, w których instalowana była instalacja LPG poza salonem, wlew ten znajduje się na wysokości błotnika, za autem lub stanowi dodatkowy „otwór” po jednej z jego stron. W autach z salonu nie znajdziemy takiego rozwiązania-tutaj wlew gazu jest bezpośrednio obok wlewu benzyny. Z tego względu znacznie wzrastają kwestie estetyczne.

Gwarancja

Ingerencja w silnik wiąże się z utratą gwarancji, warto więc poważnie się zastanowić przed decyzją o założeniu gazu w aucie, które wciąż jest objęte gwarancją. Nigdy nie można być pewnym, że auto jest całkowicie pozbawione wad fabrycznych, z tego powodu utarta gwarancji może być bardzo problematyczna. Wiele warsztatów niezależnych oferuje możliwość założenia instalacji LPG bez utraty gwarancji, jeśli natomiast nie jest to możliwe, alternatywą jest ubezpieczenie poszczególnych elementów pojazdu, jak na przykład silnika.

Producenci

Samochód wyposażony bazowo w instalacje LPG można również kupić u wielu dealerów. Większość jednak zaopatruje się w nie u zewnętrznych producentów, z którymi ściśle współpracują. Sprawia to, że niezależnie od marki, instalacje są z reguły bardzo wysokiej jakości, charakteryzujące się niezwykle niską awaryjnością. Najpopularniejsze modele z LPG należą do Opla, Citroena, Renault oraz Skody.

Koszta

Instalacja LPG bezpośrednio u dealera jest z reguły droższa, czasami nawet dwukrotnie niż w zewnętrznym serwisie. Zarówno gwarancja, jak i dostosowanie do budowy auta i silnika sprawiają, że bezpieczeństwo jazdy będzie niezmienne niezależnie od miejsca montażu instalacji. Warsztaty, mimo że czasami sprawiają, że gwarancja na poszczególne elementy wygasa, dają w cenie bardzo korzystne ubezpieczenia np. silnika. Dzięki temu nawet w przypadku usterki nie trzeba martwić się dodatkowymi kosztami.

Chcesz poznać cenę instalacji gazowej do Twojego samochodu? Zapraszamy do kontaktu: www.egp.pl

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułNowe porsche turbo bez turbo