PODZIEL SIĘ

Czy myślisz o zakupie używanego samochodu z krajów UE lub nawet z USA? Uważasz, że sam znajdziesz auto z pewną historią pojazdu? Zapoznaj się więc z poniższymi wskazówkami:

1. Sprawdź wiarygodność sprzedawcy. Poszukaj opinii w Internecie o komisie czy dealerze, który wystawia pojazd na sprzedaż. Jeżeli jest to osoba prywatna – upewnij się, że nie jest to podstawiony handlarz. Wypytuj o szczegóły użytkowania pojazdu, naprawy, itp. Z rozmowy powinieneś się zorientować ile sprzedawca wie o samochodzie – prawdziwy użytkownik pojazdu powinien być w stanie podzielić się szczegółami i bardzo dobrze znać historię pojazdu. Jeżeli wyszukałeś pojazd w komisie, czy u dealera zapytaj o gwarancję. Możesz również skorzystać z wyspecjalizowanych firm zajmujących się sprowadzeniem pojazdu do Polski.

2. Dowiedz się jakie opłaty i obowiązki ciążą nad kupującym w danym kraju. Przeczytaj dokładnie warunki umowy i sprawdź obowiązki dostawcy lub ewentualnego brokera. Informacji możesz również zasięgnąć w Urzędzie Celnym. Jeżeli to możliwe – przetestuj pojazd sam. Aby dokładnie zrozumieć postanowienia zawarte w umowie kupna – sprzedaży, skorzystaj z pomocy tłumacza lub znajomej ci osoby, biegle posługującej się językiem kraju, z którego chcesz kupić auto. No chyba, że sam świetnie posługujesz się tym językiem. Nie oszczędzaj na tym, bo może się to dla ciebie bardzo źle skończyć. Sprawdź wszelkie dokumenty dotyczące historii pojazdu.

3. Unikaj płatności z góry! Zaliczka jest zawsze ryzykowna, a wniosek o zaliczkę może być oznaką oszustwa.

4. Sprawdź i przetestuj ostrożnie samochód. Stan testowanego samochodu może być również sprawdzony przez profesjonalnego testera, wystarczy zasięgnąć informacji w kraju, w których chcesz kupić samochód.

5. Przeczytaj uważnie dokumentację samochodu i szczegóły dotyczące własności. Sprawdź jakie formalności obowiązują w kraju zakupu pojazdu.

6. Domagaj się jasnej, pisemnej umowy sprzedaży i oryginalnego dowodu rejestracyjnego po przekazaniu pojazdu. Zawsze zawrzyj pisemną umowę sprzedaży. Umowa musi zawierać następujące dane: nazwy i dane kontaktowe stron sprzedaży, sprzedawany produkt (w tym wypadku samochód), cenę, warunki płatności, czas dostawy, wyposażenie, odczyt licznika kilometrów, datę pierwszej rejestracji i oświadczenie potwierdzające, że samochód nie brał udziału w kolizji. Wiele z tych danych jesteś w stanie potwierdzić samodzielnie wystarczy nr VIN, który podasz na stronie autobaza.pl. Nigdy nie podpisuj umowy sprzedaży, jeśli twoje umiejętności językowe są niewystarczające i nie rozumiesz wszystkich warunków umowy.

7. Sprawdź czas trwania ustawowej odpowiedzialności za wady. Zazwyczaj w ramach zakupu pojazdu w UE będą obowiązywać przepisy kraju sprzedawcy. Na przykład w Niemczech odpowiedzialność za wady można ograniczyć do roku od momentu dostawy, co często się zdarza. Maksymalny czas trwania odpowiedzialności wynosi dwa lata. W Finlandii już nie ma takich ograniczeń. W Niemczech często zdarza się, że sprzedawca próbuje obejść ustawową odpowiedzialność za wady, wprowadzając termin odnoszący się do przedsiębiorcy, takiego jak Autohändler (dealer samochodowy), wbrew nazwie nabywcy. Przepisy dotyczące ochrony konsumentów mają zastosowanie tylko do sprzedaży, w której sprzedawca jest przedsiębiorstwem, a kupujący jest konsumentem.

8. Sprawdź gwarancję. Gwarancja jest dodatkową korzyścią przyznawaną bezpłatnie przez sprzedawcę. Bez względu na historię pojazdu gwarancja daje ci możliwość dochodzenia swoich praw, w przypadku zatajenia istotnych informacji o pojeździe. Kupując samochód, należy szczególnie uważnie sprawdzać kwestie związane z gwarancją. Jaki jest zakres gwarancji, a co z jej zasięgiem geograficznym? Jaka jest jego ważność i kto przeprowadza naprawy gwarancyjne? Wielu nabywców jest zaskoczonych tym, że sprzedawca jest odpowiedzialny tylko za naprawy, jeśli wydał gwarancję.

9. Natychmiast złóż skargę na jakąkolwiek wadę. Jeśli po zakupie zauważysz wadę pojazdu, natychmiast zgłoś reklamację do sprzedawcy, a w razie potrzeby również do dealera. Reklamacje należy składać, najlepiej na piśmie (np. Pocztą elektroniczną), nie później niż dwa miesiące po wykryciu wady, aby nie utracić prawa do dochodzenia odszkodowania. Jeśli kupiłeś samochód w Niemczech, z zasady całkowicie zrzekniesz się prawa do odszkodowania, jeśli nie dałeś sprzedawcy możliwości naprawy samochodu i ustalono termin, w którym samochód musi zostać naprawiony. Dopiero po upływie terminu możesz samodzielnie naprawić samochód i złożyć reklamację sprzedawcy. Jeśli musisz samodzielnie naprawić samochód, poproś serwis, aby dostarczył Ci pisemny raport o wadzie, aby wykazać, co było nie tak, i zachować wadliwe części.

10. Poproś o pomoc, jeśli sprawa nie zostanie rozwiązana. Europejskie Centrum Konsumenckie pomaga konsumentom w problemach związanych z samochodami kupionymi w innych krajach UE. Często niemożliwe jest rozstrzygnięcie sprawy, ponieważ sprzedawcy nie zawsze odpowiadają na prośby o wyjaśnienia wydane przez Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich. Z tego powodu konsumenci mogą być ostatecznie zmuszeni do wniesienia sprawy do sądu: jeśli wartość roszczenia jest mniejsza niż 2000 EUR, możliwe jest wszczęcie europejskiego postępowania w sprawie drobnych roszczeń.

11. Bez względu na to co słyszysz od sprzedawcy, sprawdź historię pojazdu. Na portalach takich jak autobaza.pl sprawdzisz historię pojazdu z krajów takich jak Belgia, Holandia czy USA. Pamiętaj, że nie ma super okazji i zakup każdego auta to wydatek. Jeżeli cena pojazdu znacznie odstaje od cen rynkowych tej samej marki, w podobnym wieku i z podobnym przebiegiem, to bądź pewien że pojazd ten ma jakieś ukryte wady lub niechlubną historię.

Summary