PODZIEL SIĘ

Napęd na 4×4, czyli na cztery koła, to popularne rozwiązanie, które występuje, chociażby w autach terenowych. Na czym polega i w jakich autach występuje?

Czym jest napęd 4×4?

Napęd taki ma kilka postaci. Może być stały, dołączany, dołączany automatycznie. Napęd 4×4 stały charakteryzuje rozdzielenie momentu obrotowego na obie osie. W aucie zastosowano centralny mechanizm różnicowy, który przekazuje napęd na osie oraz wzajemnie różnicuje obroty osi przedniej i tylnej. Spotkamy go, choćby w Toyotach Land Cruiserach, czy Subaru.

„Napęd 4×4 dołączany ręcznie aktywowany jest ręcznie, dźwignią lub przyciskiem.”

Stale napędzana jest jedna oś, napęd drugiej pojawia się po aktywowaniu. Nie ma centralnego mechanizmu różnicowego, więc auta mogą jeździć z napędem 4×4 tylko w terenie. Na drodze twardej przednia i tylna oś muszą się poruszać z różnymi prędkościami. Tę wersję napędu mają na przykład Nissan Patrol i Jeep Wrangler.

Wreszcie napęd 4×4 dołączany automatycznie. Polega na tym, że napęd z silnika przekazywany jest na jedną oś, a napęd drugiej następuje dzięki sprzęgiełku (najczęściej wielopłytkowemu). Ono na drodze twardej zastępuje centralny mechanizm różnicowy. Stosuje się go, choćby w BMW X5, Mitsubishi Outlander, Volvo AWD.

napęd 4x4
Napęd 4×4

Auta z napędem 4×4 z centralnym mechanizmem różnicowym mają tę zaletę, że równie dobrze prowadzą się na różnych nawierzchniach. Wada? Unieruchamia pojazd, kiedy jedna oś się ślizga. Stąd obecność w autach terenowych ręcznej blokady centralnego mechanizmu różnicowego.

Summary
Czym jest napęd 4x4 ?
Article Name
Czym jest napęd 4x4 ?
Description
Napęd na 4x4, czyli na cztery koła, to popularne rozwiązanie, które występuje, chociażby w autach terenowych. Na czym polega i w jakich autach występuje?
Author
Publisher Name
cafemoto.pl
Publisher Logo